Klimatet måste få mer utrymme! - synpunkter på F.Ö.P. Funäsdalen/Ljusnedal

Fördjupad översiktsplan Funäsdalen/Ljusnedal

- synpunkter från några personer engagerade i Nätverket för Hållbarhet i Härjedalen.

Några personer engagerade i Nätverket för Hållbarhet i Härjedalen (en Facebookgrupp med 1142 medlemmar) har gått igenom den fördjupade översiktsplanen Funäsdalen/Ljusnedal i detalj och önskar lämna synpunkter samt komma med idéer om tillägg och justeringar. Vi utgår från Agenda 2030 och målen för hållbar utveckling, som vår regering har beslutat att stå bakom. Enligt regeringsformen vilar ett stort ansvar på kommunen i att omsätta beslut i handling på lokal nivå.

Nu har kommunen chansen att ta nödvändiga steg framåt i den klimatomställning som samtliga kommuner måste vara en del av, och som många av oss medborgare och röstberättigade vill se. Kommunen och våra folkvalda kan nu ge klimatet den plats på agendan som den måste få, och det förväntar vi oss att kommunen också gör. Utvecklingen som krävs ur ett klimatperspektiv kan inte gå fort nog och det dags för kommunen att ta ansvar och börja arbeta aktivt för den klimatomställning som snarast behöver komma till stånd.

I denna skrivelse har vi primärt koncentrerat oss på den del av Agenda 2030 som syftar till att bromsa den globala uppvärmningen och att värna biologisk mångfald. Andra områden, såsom barnperspektivet, urfolksperspektivet, jämställdhet och social hållbarhet i allmänhet, nämns kortfattat men kan förhoppningsvis utvecklas ytterligare av andra med mer kompetens på aktuella områden.

Sammanfattningsvis så anser vi bland annat att:

- kommunen ska fokusera på förtätning (där flerfamiljshus är att föredra framför enfamiljshus) vid planering av bostäder, och samtidigt ta stor hänsyn till grön infrastruktur.

- den nordvästra sidan av Funäsdalsberget ska lämnas orörd.området som ligger vid infarten till Söromsjön (på kartan markerat lila, dvs. öster om Funäsdalen) ska lämnas orörd.

- den södra sidan om Funäsdalssjön (8) lämnas orörd.

- stor hänsyn tas till aktuella naturvärden kopplade till Vivallsområdet (väster om byn) vid ev beslut om exploatering.

- befintligt industriområde i Ljusnedal utvidgas vid behov (istället för att andra industriområden växer fram).

- kommunen ska prioritera hållbar mobilitet såsom gång- och cykelvägar i ännu högre grad.kommunen ska tydliggöra var viktiga målpunkter finns i Funäsdalen och Ljusnedal och var dessa planeras framöver, så att gång- och cykelvägarna med säkerhet kan ge önskad effekt med minskat bilberoende/bilanvändande.

- ytkrävande verksamheter placeras utanför centrala områden i Funäsdalen för att låta central mark bebyggas med flerfamiljshus alternativt bli/förbli grön infrastruktur.

- kommunen i hög grad ska sätta klimatomställningen före privata aktörer och vinstdrivande företagares intresse.

Vi anser vidare att:

- kommunen snarast ska ta fram en klimatstrategi och låta förslag till den fördjupade översiktsplanen genomsyras av strategin.

- kommunens målsättning och vision ska innefatta värden kopplade till kvalitet för invånarna, snarare än endast ett kvantitativt mått. Mål och vision bör formuleras om.

- klimatfrågan ska genomsyra hela den fördjupade översiktsplanen. Klimatet och fossilfrihet som mål bör därför omnämnas i samband med varje enskilt område och kapitel.

- kommunen ska sätta klimatomställningen före privata aktörer och vinstdrivande företagares intresse och därför ta fram ett styrdokument med tydliga mål, att använda vid exploatering/försäljning av kommunal mark, samt vid upphandling av olika entreprenader.

- det i planen ska framgå hur kommunen planerar kompensation för de koldioxidutsläpp som planerad exploatering medför och vilka åtgärder som vidtas för att minska den negativa påverkan på klimatet.

- kommunen ska föregå med gott exempel och förespråka klimatneutralitet, hög kvalitet, innovation och hållbara lösningar vid exploatering. Ett styrdokument för hållbara material vid byggande skall tas fram och även nämnas i FÖP:en.

- resultaten av naturvärdesinventeringar ska styra hur exploateringsplaner går vidare.det ska framgå hur kommunen hanterar och förhåller sig till hårdgjorda ytor.

- aktuella IPCC-rapporter ingår i kommunens planeringsunderlag och att rapporternas slutsatser omsätts till konkreta och aktiva handlingar i alla beslut som fattas vad gäller markanvändning så väl som nyttjande av vattenområden.

- det i förslag till den fördjupade översiktsplanen ska finnas tydliga ställningstaganden om hur kommunen planerar att bedriva sin markpolitik i området för att uppnå målet om fler permanentboende.betydelsen av skog och våtmarker som kolsänkor tydliggörs samt framgår hur skog och våtmarker kommer skyddas och fredas från exploatering.

- det i förslag till den fördjupade översiktsplanen måste framgå hur slitage och negativ påverkan på olika areella näringar såsom skog, jordbruk och rennäring ska hanteras.det ska framgå att Härjedalen är en samisk förvaltningskommun och att all exploatering direkt eller indirekt påverkar rennäringen negativt.

Förklaring och motivering till ställningstagande ovan;

Mål och vision

Under rubriken “Målsättning” kan en läsa att den övergripande visionen med översiktsplanen är “fler invånare till år 2030”, och vidare “vilket genomsyrar hela översiktsplanen”. Att visionen om befolkningsökning genomsyrar översiktsplanen är tydligt men hur det ska gå till är något oklart. Det är oroväckande att planen till exempel inte visar inte hur till exempel skola och hälsovård och annan service, som medborgare är beroende av, är en del av utvecklingen. Lika mycket som visioner kan ge kraft och generera energi att gemensamt sträva mot en utpekad riktning, kan en vision skapa oro. Nuvarande vision gör oss oroliga.

Genom att endast sätta fokus på befolkningsökning i planeringen har kommunen nästan helt missat klimatperspektivet såväl som flera andra viktiga perspektiv. I den kommunövergripande översiktsplanen från 2020 finns ett ställningstagande om att ta fram en klimatstrategi som kommunen ska arbeta utifrån. Det hade varit lämpligt om denna tagits fram innan förslag till den fördjupade översiktsplanen. Den fördjupade översiktsplanen borde ha genomsyrats av klimatstrategiska åtgärder. Att kommunen inte vägt in klimatet i förslaget på ett rimligt sätt gör oss både oroliga och upprörda. Detta kommer att påverka vår egen såväl som våra barns framtid negativt. Om medborgarna mår väl, har trygghet, råd att bo, service på en rimlig nivå och känner att kommunen vill barnens bästa så kommer människor att vilja flytta hit och bosätta sig permanent. Det ena ger det andra, fast i en mer rimlig ordning. En vision kan självklart innehålla mått för uppföljning rörande befolkningstillväxt, men målen och delmål ska tydliggöra vad kommunen sätter fokus på i sin samhällsplanering.

Det finns ett dilemma med målet att bli fler permanentboende personer då kommunen inte kan styra över detta i den nya bebyggelsen som planeras på de flesta av de utpekade områden. Kommunen är inte ägare av marken och kan endast delvis råda över hur marken exploateras. Vid samrådsmöten som hållits har det också framgått att kommunen själv inte har för avsikt att vara exploatör vilket gör det ännu svårare att få till bostäder som exempelvis en ensamstående undersköterska har råd med. Sannolikt kommer den mesta bebyggelse som kommer till stånd förutsätta att kapital finns och utesluter därmed möjligheten för många av de anställda inom till exempel kommunala verksamheter att konkurrera om en bostad. Privata aktörer kommer att tjäna mer på turistboenden än på permanentboende och även mer på villor och bostadsrätter än på flerfamiljshus (med möjlighet att hyra i första hand). Privata aktörer önskar vinst och kommer välja alternativ som ger mest avkastning, vilket kommer gå ut över möjligheten att utveckla och bemanna kommunala verksamheter såsom vård, omsorg och skola där lönerna är begränsade.

Risken är också stor att en betydande del av bebyggelsen blir turist- och delårsbostäder vilket gör att skatteintäkterna, kopplat till dessa områden, blir obefintliga. Vi kan inte se hur den planerade exploateringen med säkerhet skulle kunna bidra till fler åretruntboende med ökade skattemedel till skola och omsorg. Vi kan inte heller utgå från att de bostäder för åretruntboende som eventuellt byggs hamnar i en prisklass som är möjlig för Härjedalens kommuns invånare att betala.

Allt ovanstående är kommunen så klart medveten om. Av den anledningen borde det i den fördjupade översiktsplanen finnas tydliga ställningstaganden om hur kommunen planerar att bedriva sin markpolitik i området för att uppnå målet om fler permanentboende. I denna planering bör även alternativ såsom olika kooperativa boendeformer vägas in och undersökas.

En tydlig motsättning ser vi också i omfattningen av den planerade exploateringen, och tanken om att människor ska fortsätta vilja flytta till vårt område. Vi upplever att många människor som väljer att flytta till området gör det med anledning av omgivningarna och närheten till naturen. Därför behöver tillkommande exploatering ske med stor hänsyn till natur, gröna ekosystem och rekreationsområden både för klimatets skull och för invånarna, såväl  för att nya som befintliga invånare ska fortsätta känna att området är attraktivt att flytta till och bo kvar i. Vi ser att det finns en stor risk att den omfattande exploatering, på det sättet som den beskrivs i förslaget till den fördjupade översiktsplanen inte kommer ta hänsyn till dessa kvaliteter, vilket påverkar invånarnas känsla av närhet till genuin och orörd natur negativt. Detta i sin tur stärker inte kommunens möjligheter att nå sitt mål om en ökad befolkningstillväxt.

Förtätning i första hand

Vi vill, av resursskäl och för klimatets skull, förespråka en förtätning vad gäller bebyggelse, snarare än att bebyggelse sprids ut på stora ytor. Att bygga på områden där det är nära till ledningar, vägar och befintlig infrastruktur gör att man kan spara energi, material och resurser. På så vis sparar vi också på jordens tillgångar. Ur detta perspektiv tycks särskilda områden lämpa sig bättre än andra för exploatering. Den södra sidan av Funäsdalssjön (8) ter sig som en isolerad ö och det är tydligt att det kommer gå ut över barn och och ungas möjligheter att ta sig fram. De boende kommer under överskådlig tid vara bilberoende och själva byggprocessen kommer kräva omfattande insatser med att dra ledningar och el då denna struktur inte finns i nära anslutning. Området i anslutning till det redan etablerade nya området Söromsjön (7) är bättre lämpat för utveckling.

Det är också viktigt att se över var ytkrävande verksamheter är placerade. I nuläget tar flera verksamheter av denna karaktär upp plats som skulle kunna användas till bostäder och som skulle betraktas som attraktiva på grund av sin centrala placering med närhet till viktig samhällsservice samt en vacker omgivning. Ytkrävande verksamheter bör istället vara belägna på platser med mindre attraktionskraft såsom i industriområden och i utkanten av byarna. Även i denna fråga förstår vi att det är komplicerat för kommunen att agera då denna mark inte är i kommunal ägo, men vi önskar ändå att frågan arbetas vidare med inom ramen för kommunens strategiska markpolitik.

Vad gäller industriområden så ställer vi oss skarpt frågande till lämpligheten i det (på kartan markerade lila) område som ligger vid infarten till Söromsjön (dvs. öster om Funäsdalen). Detta är sannolikt sankmark och bör lämnas orörd. Befintligt industriområde i Ljusnedal kan då av resursskäl fungera bättre för utvidgning. Genom noggrannhet och tydlighet vid genomförandet av en sådan exploatering kan även industriområdet bli en mer attraktiv arbetsplats för många bybor och företagare.

Vid förtätning måste grön infrastruktur bibehållas, för den biologiska mångfaldens skull. Inte minst för viktiga pollinerares skull, där flera arter är på väg att dö ut och ett antal redan har utrotats. Vi är beroende av dessa för bland annat matproduktion och det borde vara högt prioriterat att vidta planeringsåtgärder som främjar bin, fjärilars, blomflugors och humlors levnadsmiljöer och därmed fortlevnad. Detta kan till exempel ske genom ställningstaganden om andel grönyta som måste finnas i detaljplaner och även riktlinjer för vilken typ av naturområden kommunen avser anlägga samt hur de ska skötas. För att skapa attraktiva områden både för bostäder, verksamheter och service handlar mycket om hur de i slutändan genomförs. Vi förväntar oss därför att kommunen vid exploatering ställer krav och följer upp dessa på ett systematiskt sätt.

Hänsyn till höga naturvärden

I varje beslut som vi tar måste vi begrunda att arter och viktiga livsmiljöer - med betydelse för både växtlighet och djur - som får lämna plats åt oss människor, aldrig någonsin går att återskapa. Varje beslut som fattas måste vi kunna försvara inför en kommande generation. Av den anledningen ställer vi oss, av skälen ovan, starkt kritiska till en exploatering av den nordvästra sidan av Funäsdalsberget. Det framgår i texten att detta område består av natur med en rik biologisk mångfald med mycket höga naturvärden. Likaså Vivallsområdet väster om byn som delvis besitter mycket höga naturvärden vilket gör att det behövs en genomtänkt och gedigen anpassning i detaljplaneskedet.

Vi förstår alla att företagares intresse väger tungt i beslut om exploatering. Men vi vill påminna om att beslut som kommunen fattar, utifrån den omställning som kommunen måste göra, inte alltid kommer kunna gå i linje med privata aktörer och vinstdrivande företagares intresse. Nästa generations invånare kommer att få betala priset för vårt agerande. Låt oss värna våra barns framtid.

Biologisk mångfald och våtmarker

Att hänsyn ska tas till biologiska mångfald och skyddsvärda arter, som är viktiga ur så många perspektiv, är en positiv sak och beskrivs delvis i den fördjupade översiktsplanen. Våtmarker och myrar nämns också. Det borde dock framgå i planen att skogen, och då specifikt gammal- och naturskog, fungerar som kolsänkor och är avgörande för hur vi kan bromsa den globala uppvärmningen. På samma sätt borde det framgå att även våtmarker fungerar som kolsänkor och därför, i allra högsta grad, behöver skyddas.

Hållbar mobilitet

Positivt i den fördjupade översiktsplanen är att kommunen väger in mobilitet och möjligheten till hållbar mobilitet i relativt hög grad. Att man planerar för gång- och cykelvägar gynnar både klimat och människa. Inte minst finns det en trafiksäkerhets aspekt som är viktig. Hur biltrafiken påverkas och om bilberoendet skulle öka eller minska vid exploatering av ett visst område måste väga tungt vid framtida beslut. För att gång och cykelvägarna ska användas och därmed ge önskad effekt med minskat bilberoende/användande inom byn krävs dock att kommunen i den fördjupade översiktsplanen tydliggör var viktiga målpunkter finns och planeras framöver. Skola, förskola, lekplats, idrottsplats, äldreboende och handelsområden är exempel på sådana målpunkter. Om det inte finns planer för att dessa funktioner kommer flyttas från den plats de finns på idag bör även detta framgå.

Barnkonventionen, renskötsel och jämställdhet

En kommun som har barns utveckling, barns bästa och jämställdhet tydligt formulerat i sin framåtvision, och som låter denna vision forma varje del av den framtida planeringen, är en attraktiv plats som människor både vill flytta till och bo kvar på.

Kommunen beskriver i förslaget till fördjupad översiktsplan att man gjort en undersökning bland barn/ungdomar där kommunen landat i vikten av bland annat säkra transportsträckor till och från skolan. Undersökningar som denna och hänsyn till barnens egna önskemål är viktiga. Det lyser igenom att kommunen delvis planerat i enlighet med resultaten från undersökningen. Tyvärr är det långt ifrån tillräckligt för att kunna säga att barnperspektivet är tillgodosett. Var är till exempel den kommunala lekplatsen? Var ligger skolan med plats för uteaktiviteter där alla barnen får plats när vi successivt blir fler? Hur hanterar kommunen ökat antal förskolebarn? Våra frågor är många rörande barnen och den fördjupade översiktsplanen har gett oss mycket få svar.

Jämställdhetsperspekiv saknas helt i den fördjupade översiktsplanen. Vi ser att kommunen behöver jobba ännu mer strategiskt med markköp och säkra möjligheten för att erbjuda permanentboende till en rimlig prisnivå. Samtidigt behöver även jämställdhetsperspektivet komma in i den diskussionen då det är barn och kvinnor som till största del använder andra färdmedel än bil och därför bör fokus ligga på att anskaffa mark i centrumnära områden för att möjliggöra att permanentbostäder nära service.

Vidare bör nämnas att renskötseln är en viktig och hållbar näring i Härjedalen och behöver beaktas i planförslag och frågor om markanvändning i Härjedalen. Härjedalen är en samisk förvaltningskommun och det måste genomlysas förslag till fördjupad översiktsplan. Med ett mål om ytterligare 2600 lägenheter (vilket likställs med ca 13 000 bäddar) så kommer självklart även nyttjandet av områden påverka renskötseln - oavsett buffertzoner.

Klimatpåverkan och kompensation

I avsnittet om klimatpåverkan, som vi i allra högsta grad saknar i förslaget till den fördjupade översiktsplanen, önskar vi en beskrivning om hur kommunen i planeringen tar hänsyn till hårdgjorda ytor. Hur flöden av vatten påverkas och hur kommunen utifrån detta förhåller sig till grönytor (som fungerar både bromsande och filtrerande). I samma avsnitt bör kommunen beskriva vilka åtgärder som kommer att vidtas som kompensation för de koldioxidutsläpp som olika delar av förslaget till den fördjupade översiktsplanen kommer att innebära.

Det finns stora möjligheter att begränsa den negativa klimatpåverkan vid exploatering, genom att produktion av bostäder sker med hållbara byggmaterial. Byggföretag kan till exempel välja trä (som oftast inte behöver transporteras så långt) framför betong (som avger koldioxid både i produktion och under sin livslängd). Det finns byggföretag med mer eller mindre kunskap om detta. Det finns byggföretag med hållbar profil och andra som helt saknar det. Det är viktigt att kommunen både föregår med gott exempel och förespråkar klimatneutralitet, hög kvalitet, innovation och hållbara lösningar. Lämpligt vore om kommunen arbetade fram ett styrdokument för hur kommunen avser arbeta med dessa frågor vid exploatering/försäljning av kommunal mark, samt upphandling av olika entreprenader.

Vidare vill vi få klargjort hur resultaten av naturvärdesinventeringar kommer styra hur exploateringsplaner går vidare. Hur höga värden krävs för att kommunen ska besluta att avstå exploatering av ett specifikt område? Vad kommer väga högst, naturvärden och ovärderlig biologisk mångfald eller ekonomiska intäkter? Kommer kommunen att våga stå emot starka privata intressen för att skydda miljöer som vi aldrig kommer kunna få tillbaka om de försvinner?

Flera andra kommuner (till exempel Helsingborg och Uppsala) har i sina översiktsplaner formulerat mål om fossilfrihet och klimatpositivitet med tidsangivelser och det tycker vi att varje kommun bör göra, så även Härjedalen. Klimatet får mycket begränsat utrymme i detta förslag till fördjupad översiktsplan och det är inte acceptabelt år 2022.

Miljökonsekvensanalys

I den miljökonsekvens som går att läsa i förslaget till den fördjupade översiktsplanen återkommer ord som “troligen”. I en miljökonsekvensanalys bör konsekvenser beskrivas på ett mer säkert sätt. Osäkerhet och tveksamheter skapar oro och begränsad tilltro till arbetet och planeringen.

Klimatet och framtiden

Tidigare i år släpptes de senaste IPCC-rapporterna. Den ena behandlar effekterna av klimatförändringar på mänskliga och naturliga system inklusive sårbarheter, samt vilken kapacitet dessa har att anpassa sig till klimatförändringarna. Även en rapport om “Att begränsa klimatförändringen” som utvärderar kunskapsläget avseende vetenskapliga, tekniska, miljömässiga, ekonomiska och sociala aspekter gällande begränsning av klimatförändringen finns. Under hösten 2022 ska en sammanställning av rapporterna ges ut. Denna sammanställning bör ingå i kommunens planeringsunderlag och de slutsatser som förmedlas bör omsättas till konkreta och aktiva handlingar i alla kommande beslut.

Förslag på andra möjliga visioner

Eftersom vi uppfattar befintlig vision för Härjedalen som både tunn och omodern så ger vi, på det allra mest hjälpsamma viset, förslag på ny vision att att anta och formulera i aktuell fördjupad översiktsplan. Det skulle till exempel kunna vara “fortsatt nära till naturen 2030”.

Hör gärna av er om ni vill ha fler idéer - vi vill gärna stå till tjänst!

/ Åsa Palm, Funäsdalen, med flera - engagerade i Nätverket för Hållbarhet i Härjedalen

Facebookgrupp; Nätverket för Hållbarhet i Härjedalen

Hemsida; www.hallbarhetiharjedalen.se