kampen för maskrosbarnen

Nu börjar äntligen kampen för "maskrosbarnen". Sveriges lagar måste ändras för alla barn som växer upp under missbruksförhållanden.

Tillsammans med erat stöd hoppas jag att kunna göra en ändring i historien för många många framtida barn/ungdomar och vuxna. Maskrosbarnen är faktiskt de som har tur i en situation där du växt upp med missbruk omkring dig, förmodligen med bråk, skrik och ibland även slagsmål och värre saker.. "Maskrosbarn" är en term vi använder för att beskriva en människa som vuxit upp under dessa förhållanden jag skriver om och sedan trotts detta klarar sig ändå, blir en god medborgare i samhället, får ett jobb och förhoppningsvis en fin framtid. Jag beundrar dessa barn som kan komma över en sån här barndom och klara att leva ett fint liv.

Men kan ni tänka er att för varje "maskrosbarn" som finns därute, Hur många är det som inte klarar att släppa barndomen de aldrig fick och gå vidare? Hur många sitter det inte i vårt land med sår som aldrig läker och måste hitta sätt att döva sorgen? Om man går ut på gatorna och frågar 50 missbrukare/kriminella hur deras barndom varit så kan jag lova er att ca 90% minst har hade en barndom de flesta inte ens vet existerar i vårt vackra land. Och om man vet att det existerar,  så tror man oftast att det sker långt bort från där man själv bor. Jag startar inte upp detta för missbrukarna,  nej jag vill stoppa det innan det hinner gå så långt. Mindre dåligt mående blir mindre missbruk att döva något med som leder till att vi får mindre kriminella som måste försörja sitt missbruk.

Jag vill hjälpa barn att inte vakna varje, varje morgon och vara rädd, orolig men samtidigt så fast, man älskar sin förälder för mycket för att själv öppna munnen. Man stannar i helvetet månad efter månad tills man är gammal nog att själv flytta, oftast då så trasig att man aldrig läker. Jag vet vad jag pratar om, jag är ett av de glömda barnen och jag vaknar fortfarande morgon efter morgon med ångest och minnen jag skulle göra allt för att inte ha. För att se min historia och få kontakt med mig är det bara att gå in på www.emmelizstyle.se och titta. Detta är för alla barn det inte än är försent för. Socialtjänsten måste ha bättre befogenheter att kunna kontrollera ett barns hemmiljö. Detta kan inte hända vid få ibland tillochmed föranmälda hembesök. Det finns så mycket vi kan göra bättre och det krävs inte så fruktansvärt mycket heller. Det krävs att vi säger ifrån, det krävs att vi engagerar oss och det krävs att lagarna ändras, kanske bara en aning så att barnen inte får fortsätta fara illa på grund av vad vuxna, socialarbetare, kommuner och politiker gör, eller inte gör.

Skriv ert namn på denna lista om ni som jag står på barnens sida, och vill göra något åt det fruktansvärda som pågår varje dag i alla städer, alla kommuner i alla skolor i vårt land. Det sker i det tysta och barnen kommer aldrig själv att kunna säga något, snälla låt dem inte längre vara barnen som glömdes.

Mvh Emmeli