Jag kräver att JK avgår - Sverige ska inte ha en justitiekansler som belönar våldtäktsmän. Skriv under!

vt_man.jpg

Justitiekanslern, JK, Marie Heidenborg, har beslutat att ersätta en för grova våldtäkter dömd man med 840 000 kronor. Skälet till beslutet är att våldtäktsmannen varit frihetsberövad för länge. Detta för att Högsta domstolen satte ner våldtäktsmannens sannolika ålder. JK har valt att inte utnyttja de möjligheter lagen ger att sätta ner eller helt neka ersättning. JK har därmed varit oacceptabelt omdömeslös. Det är inte lagen som behöver ändras utan skadan har uppstått genom att JK har tillämpat lagen fel. Av omsorg om förtroendet för Justitiekanslersämbetet måste JK avgå. Sverige ska inte ha en justitiekansler som belönar våldtäktsmän.

Stiftelsen Bättre Myndigheter    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Stiftelsen Bättre Myndigheter lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.