Jag är en GMO-fri kock

OBS: Detta är inte en petition. Vi samlar in namn och sen registreras antalet via nätverket GMO-free Europa.
Vi ska fortsätta att samla namn inför nästa konferensen (datumet är inte klar ännu).

Jag är en GMO-fri kock

Jag är en kock och jag använder inte råvaror och ingredienser som är från GMO-grödor i min matlagning. Jag kan inte tänka mig att använda animaliska produkter som är från djur som har ätit foder som är från GMO-grödor.

Det är mitt ansvar att servera god och ärlig mat till mina gäster. Jag är glad och tacksam över att djuruppfödare i Sverige inte använder GMO-djurfoder.

I Amerika odlas GMO-grödor sedan 90-talet och användningen av bekämpningsmedel ökar. Ogräs tål numera bekämpningsmedlen så bönderna är tvungna att använda mer och starkare kemikalier. Det finns ingen obligatorisk märkning i Amerika så att konsumenter kan välja bort GMO vilket gjorde mig skeptisk till GMO.

GMO-företagen ger inte konsumenterna något val och dessutom tar de patent på sitt GMO-utsäde vilket binder bönderna till de stora företagen. Vi förlorar valfrihet och kontroll över vår mat samtidigt som vi riskerar vår natur och hälsa.

Jag vill välja och använda råvaror själv. Jag vill bevara biologisk mångfald så kommande generationer ska kunna fortsätta att odla och äta god mat. Jag vill lämna efter mig en sund jord och rent vatten så alla varelser kan leva vidare här på jorden.

Låt jorden och odlingen vara fria.

Läs om GMO-fria zoner på http://hejdagmo.se/gmo-fria-zoner/