Ingen hajfenssoppa i Umeå!

Hajfenssoppa är en traditionell kinesisk delikatess som serveras på restauranger runt om i världen. Priset på hajfenor är högt, och fisket är intensivt. Enligt IUCN dödas över 100 miljoner hajar varje år för sina fenor. Vissa av världshavens hajbestånd har minskat med 90 % de senaste 20 åren. Hajar blir könsmogna sent i livet och har en långsam förökning. Detta i kombination med det extrema överfisket gör att många arter nu är hotade.

När hajarna fångats in skär man av fenorna och kastar tillbaka dem i havet när de fortfarande är vid liv. Denna brutala och onödiga hantering leder till en utdragen och mycket plågsam död för hajarna. Det är inte förvånande att denna djurmisshandel i många länder är olaglig.

Sedan 2003 är hajfiske enbart för fenorna olagligt inom EU, och för alla europeiska fiskebåtar även i resten av världen. En utredning inleddes av EU i slutet av 2010 för att ytterligare stärka skyddet för hajarna.

Restaurangen Great Eastern i Umeå serverar hajfenssoppa och bidrar därmed till en hårt kritiserad och i många länder förbjuden industri. Genom att skriva på den här namninsamlingen så tar du ställning mot detta. När Great Eastern sedan tagit bort den från menyn går vi dit och firar med en middag!

Läs mer på:

www.wwf.se