Ingen förövare på resa 3

För ungefär ett år sedan blev en tjej på vår skola utsatt för ett våldtäktsförsök av en annan elev i vår klass, denna eleven har flera gånger gjort liknande saker mot både henne och andra personer både innan och efter denna uppmärksammade händelse. Våldtäktsförsöket polisanmäldes men trots att en lärare och vår kurator vittnat ett erkännande av förövaren lades utredningen ner p.g.a att ord stod mot ord.

Förövaren har inte fått några som helst konkreta konsekvenser på sitt handlande, tvärtom så har skolans lärarkår bara positivt särbehandlat honom genom att t.ex be offret att lämna klassrummet när han haft redovisning i skolan då han inte känner sig bekväm med att ha henne där.

I början av förra terminen fick förövaren följa med på vår seglingsresa genom Europa även då rektorn visste att det var under en liknande resa som många av hans sexuella ofredanden och övergrepp tog plats. P.g.a att förövaren följde med var offret tvungen till att lämna båten efter mindre än halva resan med anledningen att hon mådde så pass psykiskt dåligt i förövaren närvaro?

Hur kan det vara ok från lärarkårens sida att underlätta situationen för förövaren så mycket samtidigt som offret fortsätter att ta konsekvenser?

Detta tycker vi är fel och vi vill att alla ni som håller med oss och som tycker att förövaren inte förtjänar att följa med på vår sista resa borde skriva under här och visa ert motstånd.

Tillsammans kan vi sätta ner foten och visa var vi står i kampen för inte bara en skola, utan för ett samhälle där offer inte längre behöver ta mer konsekvenser än förövare!

För vidare information kontakta mig, Hedvig Staiger på 0760309836 eller hedvig@staiger.se