Inga motortävlingar i Falsterbos naturområden

Falsterbohalvön är världskänt för sin rika och unika fågellokal samt flera naturreservat där bland annat Skanörs Ljung utgör norra Europas största fuktljunghed. Precis här ligger även det gamla militära övningsområdet som ingick i LV4. Nedlagt sedan många år tillbaka och numera ett omtyckt natur- och rekreationsområde för hela regionen. Inom Fortifikationsverkets område finns även ett natura 2000-skydd för den känsliga sandmarken och för att säkerställa att området inte växer igen. Sedan flera år tillbaka hyr Fortifikationsverket ut området en söndag i oktober till Trelleborgs Motorklubb. Dom arrangerar då Falsterbo Rally med uppåt 15 rallybilar som under 5 timmar tävlar i området. Detta anser inte vi är förenligt med vad ett område som detta ska användas till. Det urholkar respekten för våra naturområden och utgör även ett stort störningsmoment för grannar i hela området eftersom Falsterbohalvön är helt flackt och bullret sprider sig flera kilometer. Bara 150 meter bort bor de närmaste grannarna. Vi önskar därför att Fortifikationsverket upphör med att hyra ut området till motortävlingar eller andra event som inte är relaterat till områdets känsliga natur och omgivning. Länsstyrelsen har meddelat att dom tyvärr inte kan neka tillstånd eftersom natura 2000 inte täcker skyddet av övrig natur på området. Det är alltså upp till Fortifikationsverket att ta beslut vilka hyresgäster dom vill upplåta området till. Motoreventet är inte heller av något större intresse hos lokalbefolkningen. Den ses mer som ett störmoment och många undrar varför det ens får lov att pågå.

Genom att underteckna godkänner jag att Daniel Johnsson lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.