Idalaskolan behövs - nu och i framtiden

Den 7 oktober fick vi nedanstående besked om Idalaskolan via Unikum:

”Kommunens ekonomi är ansträngd. Kommunstyrelsens arbetsutskott har därför gett kommunkontoret i uppdrag att så långt det är möjligt använda befintliga lokaler istället för att bygga nya. För barn- och skolförvaltning Lund Östers del betyder det just nu att all projektering för framtiden läggs på is. Dessutom pausas planeringen av Idala nya förskola och skola i Veberöd tills dess att en utredning är klar.”

Med vänlig hälsning  Christina Persson vik rektor tillika förskolechef Idala ansvarsområde

Detta är något som både vi som har barn på Idala skola, förskola samt många i Veberöd är upprörda över. Det vi fått reda på är att man inte ser att det finns ett tillräckligt barnunderlag för att bygga en ny skola. Detta baseras bara på befintliga barngrupper och verkar väldigt kortsiktigt.

De alternativ som ses över är dels att alla barn flyttas till Svaleboskolan, och dels att bygga en F-6 skola med Förskoleverksamhet på Idalafältet.

Det vi inte förstår är att man inte kan se att det ska finnas ett tillräckligt barnunderlag då det är många nya områden som just nu är på gång att byggas. Enligt Stadsbyggnadskontoret så är följande byggen på gång: Linnea Park 50 bostäder, Idalafältet 43 bostäder, Annelund 75-80 bostäder, Gäddan 20 bostäder, Biet 12 bostäder samt 15 villatomter som är till salu i nordöst. Detta blir ca. 220 bostäder med 1-5 personer i varje hushåll. Till största delen är det framförallt småbarnsfamiljer som flyttar in när det byggs nytt, och i de fall det är äldre som flyttar in i det nybyggda så har de oftast ett hus de säljer som det i normala fall flyttar in småbarnsfamiljer i. Klowsholm, alldeles intill Idalafältet, är just ett sådant område som har ett generationskifte just nu.

Där är också många idag som väljer att sätta sina barn i andra förskolor i Veberöd pga barackerna. Men intresset för Idala är fortfarande mycket stort om det finns löften om en ny skola och förskola inom kort.

För ca. ett år sedan fick vi på ett EOS-möte reda på att det skulle byggas en F-3 skola med Förskoleverksamhet, med möjlighet till påbyggnad vid behov. Nu diskuteras inte detta alternativ mer än som en parentes till en F-6 skola. Vi föräldrar ser behovet av att det byggs en F-6 skola, men är detta inte möjligt bör en F-3 skola med Förskoleverksamhet starkt övervägas, då vi är medvetna om att det behövs dyra specialsalar samt lärare med högre kompetens för att sätta betyg på en F-6 skola. Detta bör istället starkt övervägas som ett påbyggnadsalternativ när Veberöd växer. Det behöver finnas både en buffert och en flexibilitet i skolan.

Dock kunde man läsa följande i Sydsvenskan den 1 november:

”För ett år sedan beslutades det att den planerade Idalaskolan skulle bli en F-6 skola, istället för F-3 skola som den är idag. Carolina Nordbeck (FP), dåvarande ordförande i barn- och skolnämnden, sade då i Sydsvenskan att nämnden hade gjort bedömningen att det i framtiden skulle behövas fler platser i årskurserna 4-6 i Veberöd. Svaleboskolan bedömdes bli för stor med fler klasser, därför ansågs det vara ett bättre alternativ att bygga Idalaskolan större redan från början.”

Vad har förändrats sedan dess gällande antalet barn, eller platser på Svaleboskolan?

Om man redan idag maxar befintliga lokaler så finns det inte utrymme för fler barn att flytta till byn.

Vi vill att ni tar ovanstående i beaktande när ni fattar ert beslut gällande Idalaskolan.

Veberöd ska vara en levande by, inte en avfolkningsbygd!

Helen Fogelin 0709-14 25 63

Patrik Fogelin 0722-32 11 88