Hyresstöd till restauranger och butiker för att undvika konkurser

Hyreshjälp till butiker, restauranger, hotell, teatrar, och övriga företag som inte kommer klara sig under denna tid av karantän och turistbortfall. Samhället har saktat ner och i vissa fall stannat helt. Man går inte längre ut och handlar. Turiststråken som brukar blomstra står tomma. Caféer, restauranger, butiker m.m. saknar kunder och blöder pengar varje dag. Många (nästan alla) får inte in tillräckligt för att täcka de fasta kostnaderna, som hyra, el och vatten än mindre sin personal om de har någon kvar. Om vi vill ha kvar våra småföretag måste vi hjälpa dessa nu.

Mitt förslag är att på något sätt kompensera hyreskostnaderna för det kommande kvartalet. Om vi inte gör det kommer dessa företag att dö. Det är viktigt att vi hjälps åt och vårdar våra företag nu, innan det är för sent. Detta skulle lättast göras om hyresgäster som är under svår ekonomisk stress inte behöver betala hyrorna för det andra kvartalet 2020 och att fastighetsägarna i sin tur begär kompensation för kostnaderna från statskassan.

Alla förlorar om småföretagarna går under. Vi kommer ha stadskärnor med tomma lokaler, driftiga människor skuldsatta för livet och hög arbetslöshet. Ifall småföretagarna faller kommer ringarna på vattnet att bli stora. Hantverkare, transport, städfirmor, marknadsföring och många fler kommer att lida av detta och det kommer att bli en stor arbetslöshet.

Tillsammans är vi starka.

Fastighetsägare, hyresgästföreningar, företag och kunder behöver visa att vi bryr oss, att vi står samlade.

Gör din röst hörd!

Genom att underteckna godkänner jag att Jenny Engwall lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.