Hussein räddade företaget - Sverige tackar med utvisning

Vice vd i biobanksföretaget Birka i Lund, Hussein Ismail, sänkte medvetet sin lön under tre månader 2015 för att rädda bolaget. Mitt i expansionsplanerna kommer nu Migrationsverkets beslut: Hussein Ismail måste lämna landet om fyra veckor. (Källa:svt.se).

Regler ska skydda individer, organisationer och företag. Precis som Hussein gjorde när han gick ned i lön för att rädda företaget. Något som de flesta grundare och ägare gör. De tar denna risk. Eftersom Hussein är från utanför EU gäller Migrationsverkets regler om lön > kollektivavtal, blir följden direkt utvisning.

Vårt lands tack för att han tog denna risk, för att kunna behålla företaget, anställa medarbetare, betala lön, skatt etc!

Vi måste ändra regelverket och införa individuell prövning, och dessutom få till ett undantag i just detta fallet, här och nu.

Snälla skriv under - så skickar jag vidare till migrationsministern, näringsministern och Migrationsverket.

Tack på förhand!

Johan