Hjälp oss stoppa nedmonteringen av barnens fritidsklubb

Solna kommun har tagit beslut att nedmontera den fantastiska och välfungerande fritidsklubbsverksamheten i Skytteholmsparken, för att istället tränga in våra mellanstadiebarn i Ekensbergsskolans källare. Lokalerna i Ekensbergsskolan är redan trånga. Vi förstår inte hur det kan försvaras att pengar skall läggas på en renovering av källarlokalerna för att ta emot ett stort antal mellanstadiebarn för fritidsverksamhet, utan egen gård, till hösten 2019, när det redan finns välfungerande lokaler och en verksamhet som är mycket populär i fritidsklubben i Skytteholmsparken! Det är en nedläggning av en fritidsklubb som våra barn älskar och som gör att många barn ser fram emot att få gå på när de börjar mellanstadiet. En fritidsklubb som erbjuder våra barn en fantastisk parkmiljö som bjuder in till utevistelse och rörelse, ger andrum och främjar sociala kontakter, och som med en individanpassad verksamhet stimulerar elevernas utveckling och ger dem en meningsfull fritid, vilket går hand i hand med vad skollagen kräver. Fritidsklubben i Skytteholmsparken innebär ett miljöombyte från skolans trånga lokaler och tråkiga asfalterade skolgård, vilket varit en stor anledning till att våra barn väljer att gå på klubben! Vi befarar att mellanstadiebarnen helt kommer att välja bort att gå på fritids om verksamheten läggs i skolans lokaler i källaren, och med en asfalterad liten skolgård som de då ska dela med förskolebarn och lågstadiebarn och till vilken de endast ska få tillgång till i skift, eftersom barnantalet är så stort! Vi anser att Solna kommun inte har en genomtänkt plan för hur denna verksamhet ska kunna drivas på ett lika bra sätt som innan, eller ännu bättre, vilket borde vara enda anledningen till att man väljer att förstöra en så välfungerande verksamhet. Vi upplever inte att Solna kommun tar vad skollagen säger om Fritidshemmens verksamhet på allvar. Vi kräver att beslutet rivs upp och att ni lyssnar på barnen, pedagogerna och föräldrarna i diskussionen om hur fritidsverksamhet för mellanstadiebarn bedrivs på bästa sätt och för att uppfylla skollagens krav! Det är dags att satsa på Solnas barn och ungdomar liksom Solnas värdefulla pedagoger! Skriv under!

Karina Pettersson    Kontakta namninsamlingens skapare