Hjälp oss hjälpa andra! Att göra Uppsala tryggare

Hej! Vi är tre 16-åriga tjejer från Uppsala. Vi sommarjobbar nu under 3 veckor på barnombudet i Uppsala. Vi har nu fått i uppgift att försöka förbättra samhället. Vi har valt att jobba med att förebygga sexualbrott. Planen är att vi vill göra så att man kan anmäla anonymt, införa ett specifikt nummer för sexualbrott samt se till att skolor ska bli erbjudna besök av till exempel kvinnojuren eller andra organisatiner som kan lyfta ämnet för både lärare och elever. Vi vill även att komunen ska göra en satsning för bättre belysning runt om kring i Uppsala. Vi tror att fler gatulampor kan förebygga en del av den rädsla som kan finnas när man går ensam sent på kvällen.

Med namninsamlingen ska vi kunna bevisa att fler tycker som vi gör och kunna använda det som stöd i en debattartikel. Dessutom kan vi nytja insamlingen om vi träffar politiker i syftet att framföra förslaget.

Matilda Skeri, Elina Kazemi och Ellen Gåvsten    Kontakta namninsamlingens skapare

Genom att underteckna godkänner jag att Matilda Skeri, Elina Kazemi och Ellen Gåvsten lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.