Hjälp min kompis att stanna kvar i Sverige

Min underbarsate och finaste vän Hazratullah Zazai riskerar nu att utvisas från Sverige. Han har bott i Sverige i lite mera än 1 år, han är ensamkommande men ändå så kämpar han varje dag ensam för att få det bra och få ett bra liv. Han är som en vanlig kille, snäll och omtänksam, han tänker på dom andra mer än sig själv. Jag har känt honom i över ett halvt år nu och vi har gått igenom så mycket tillsammans, han är verkligen den bästa kompisen man kan tänka sig att ha.

Han går i skolan och sköter den så gott han kan trots hans svårighet med svenska språket (och nu detta problemet). Han har flertals drömmar som har vill uppfylla men han kommer inte kunna göra det om han utvisas till Afghanistan. För där är det bara döden som väntar på honom på grund av att där är han en "landsförrädare" som flydde från sitt hemland för att han vägrade bli en kriminell och en självmordsbombare.

Förstår ni? Han flydde från ett land för att skippa bli självmordsbombare och istället gå i skolan som en vanlig 17 årig kille hade gjort. Men det vill inte migrationsverket lyssna på! Varför?

Hela denna situationen har gjort att han har mått dåligt, och inte bara han, utan alla i sin omgivning, det vill säga hans kompisar, släkter osv. Han mår psykiskt sjuk. på bara några månader han har gått upp i vikt, han har slutat gå till gymmet och boxningen på grund av just detta. Han är mest hemma (han bor på ett boende) och sover efter skolan. Man får verkligen försöka peppa honom så att han går ut.

Ska en människa verkligen behöva må såhär dåligt och bara vänta på att bli utvisad och sedan bli dödstraffad?

Skriv under så denna fina killen får stanna i Sverige och uppfylla sina drömmar, gå klart gymnaciet och få ett underbart liv som han annars inte hade fått i sitt hemland.

Nathalie Paulina Oportus Wärn

Nathalie Oportus Wärn    Kontakta namninsamlingens skapare