Hjälp Greta att rädda världen!

Jag undrar vilket som kommer först:

En mycket nära framtid där klimatet passerat den så kallade tipping point och sakta men säkert ökat den massutrotning som nu pågår och därmed i en förlängning också riskerar en planet helt utan mänskligt liv.

En framtid (närsomhelst) där vår planet blivit öde och kall efter en kärnvapenvinter, med massdöd av allt levande.

Eller:
En framtid där vi med stor vördnad minns Greta Thunberg som skolstrejkande för miljön och som i sista stund fick oss att förstå att det var upp till oss själva att visa vilken makt vi hade tillsammans, gentemot makthavare och beslutsfattare. Sverige var det första landet där en stor opinion av folket fick sin regering att ta initiativ för en maktbalanserad global nedrustningen i världen med 1 % per år. Det pågick tills de ekonomiska resurser som frigjorts, möjliggjort ett hållbart klimat och också undanröjt behovet av stora folkvandringar på grund av miljö, terror och krig. På sikt nåddes även en nolltolerans mot krig då FN fick kontrollen över de starkt reducerade och numera så kallade fredsbevarande styrkorna vilket innebar att det inte heller längre fanns och tilläts kapacitet för ett enskilt land att vinna ett krig. På det här sättet hade omställning med 1 % mindre ”dödsproduktion” per år till klimatbefrämjande produktion räddat både vår planet och oss själva, från oss själva.

I dagsläget ses säkert den här visionen som oerhört naiv men är det inte dags att vi helt tar klivet från människoapor till de civiliserade människor vi vill vara och tillsammans gör vad som krävs. Med minimal ansträngning kan du uppnå högst påtagliga resultat i en förlängning om du ägnar någon minut till att stödja denna namninsamling. På så sätt medverkar du till att bygga den folkopinion som behövs för att Sveriges rikstad/regering ska ta ett initiativ till att få till stånd en allmän nedrustning i världen med 1 % per år och använda de frigjorda resurserna för den snabba klimatomställning som behövs.

Alla länder är måna om att bevara sitt kulturarv men vad är det värt om vi inte bevarar vår planet och därmed oss själva. Jag måste veta att barnen i en framtid också får leka i vår vackra natur, dansa på blommande ängar, se havet och himlen lysa i blått, höra fåglar sjunga, syrsor spela och marken gro, först då kan mitt samvete få ro.

-------------------------------------------------------------------------------
NÅGRA KORTA FAKTA från IPCC
Uppdateringar kommer senare under 2019
-------------------------------------------------------------------------------

FN:s vetenskapliga klimatpanel IPCC utvärderar regelbundet kunskapsläget om klimatets förändring. Panelen konstaterar bland annat att:

• Vart och ett av de tre senaste årtiondena på jordytan har varit varmare än samtliga tidigare årtionden sedan 1850. På norra halvklotet har de senaste årtiondena sannolikt varit de varmaste under åtminstone de senaste 1400 åren.
  • Koncentrationen av växthusgaser i atmosfären har stigit till nivåer utan motsvarighet under åtminstone de senaste 800 000 åren. Koncentrationen av koldioxid har ökat med 40 procent sedan förindustriell tid, i första hand till följd av förbränning av fossila bränslen och i andra hand på grund av förändrad markanvändning.