Hjälp Ali stanna i Sverige!

38144348_10216049286966414_4251744832487161856_n1.pngLäget i Afghanistan är sedan årtionden bedrövligt. Landet har inte haft fred sedan 1970-talet, och är ett av de fattigaste i världen. Väpnade konflikter har tvingat miljoner människor på flykt. Hoppet om en trygg framtid är förlorad.  De största orosmomenten för Afghanistans befolkning är säkerheten, landets ekonomi och människors möjligheter att kunna försörja sig.  Afghanistan har inte blivit mer säkert tvärtom. Det är också svårt för många afghaner att hitta något att leva på. De senaste åren har inneburit fler attacker, fler skadade och fler döda i Afghanistan och detta pågår hela tiden.

Ali Yosefi var väldigt ung när han kom till Sverige 2015 efter en farlig och svår flykt från Afghanistan. Han har levt under stor press i mer än 5 år och bara väntat på ett besked att han äntligen någon gång ska få uppehållstillstånd och bygga en framtid här. Ali är väldigt omtyckt här av alla, men i hemlandet är han hotad till döden pga hans konvertion från sin familj, släkt & vänner. Med allt det hemska och svåra tider han har varit med om under så många år så har migrationsverket beslutat att han måste utvisas.Nu efter en väldigt lång väntan så blir allt hopp förlorat.Han måste återvända till det helvetet som han flydde från, han går till en säker död. Det är inte bara corona som tar livet av människor nu för tiden, det är sveriges politik och migrations beslut som skickar unga och kunniga personer till en säkert död.

Afghanistan är ett mycket otryggt land dit man aldrig råder en svensk medborgare att åka. Sedan USA dragit tillbaka sina militära styrkor från Afghanistan har oroligheterna eskalerat och under 2019 dog flera tusen civila i terrorattacker riktade mot exempelvis sjukhus. Ali tillhör den extra utsatta folkgruppen hazarer, som det även riktas särskilda terrorhot mot.

Vi menar att migrationsverket fattar ett felaktigt beslut när de utvisar Ali till Afghanistan. Beslutet strider mot Sveriges åtagande av mänskliga rättigheter och barnkonventionen eftersom inga rättigheter eller skydd finns för dem i Afghanistan.

Hjälp oss att uppmärksamma Alis situation genom att skriva under denna namninsamling!

//Z.H

Genom att skriva under godkänner jag att Zeinab Hussaini överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.