Hindra oljeprospektering i Boge

Ansökan inlämnad rörande tillstånd att borra efter olja/gas i Boge/Gothem!

Visste du, att även om du äger en fastighet och/eller mark så är svensk lagstiftning sådan, att vem som helst kan söka tillstånd hos Bergsstaten för att utvinna de fyndigheter (olja, gas och mineral), som kan finnas med början några dm under markytan på just din mark! Markägaren och andra berörda boende får ingen del alls i de eventuella vinster som bolaget gör (utom möjligen ersättning för eventuella skador i samband med borrningen).

Den 15/9 2017 har en sådan ansökan inlämnats till Bergsstaten från Draupner Energy AB om undersökningstillstånd för utvinning av olja/gas inom markerat område i Boge/Gothem. Karta och artikel kan fås vid kontakt med Lennart Söderquist eller Christer Hedlund.
karta.gif
Innan ett beslut kan fattas av Bergsstaten ska ärendet skickas på remiss till länsstyrelsen och kommunen.

OM ett undersökningstillstånd beviljas innebär det en ensamrätt till undersökningar i syfte att påvisa en fyndighet av koncessionsmineral. Ett undersökningstillstånd innebär dock inte i sig någon rätt att faktiskt påbörja borrningar. Innan sådant arbete får påbörjas ska det finnas en gällande arbetsplan som kommunicerats med markägare och andra sakägare som berörs av de planerade arbetena. Det kan även krävas samråd eller tillstånd enligt annan lagstiftning, exempelvis från länsstyrelsen.

Vi är några markägare, inom det nu angivna området, som med oro och förvåning fått kännedom om denna ansökan och som bestämt oss för att snarast försöka lämna in relevanta synpunkter i ärendet till Bergsstaten, Länsstyrelsen och Regionen i syfte att försöka påverka dem till ett avslag av ansökan.

Med tanke på de klimatavtal som undertecknats med ambitionen att fasa ut och ersätta fossila bränslen mot mer förnyelsebara energikällor förefaller den inkomna ansökan helt fel i tiden! Ska världen ha en chans att undvika allvarliga klimat-förändringar måste man helt enkelt låta merparten av all kol och alla fossila bränslen ligga kvar i marken och inte elda upp dem. Och en sådan förändring måste till snart.

I en tidningsartikel i GA framgår vidare att bolaget tänkt sig att eventuellt lagra CO2 i berggrunden, något som inte regleras av Bergsstaten utan kräver en miljöprövning. För några år sen var tilltron till tekniken stor, men många har dock tvivlat på möjligheterna att lagra koldioxid i underjorden i stor skala utan läckage. Och de tidigare löftena om framtagning av teknik för verkligt storskalig lagring av CO2 har i dagsläget långtifrån infriats och ligger åratal efter de storslagna visionerna för ett antal år sedan. Vissa kritiker menar dessutom att tanken på lagring av koldioxid i underjorden bara skulle utgöra ett alibi för att fortsätta med fossila bränslen och inte göra något konkret åt utsläppen.

Påpekas bör även att det inom det markerade området finns ett naturreservat – Klinteklinten. Det ligger 2 km söder om Boge kyrka, längs med väg 146 och med en areal på 2,8 hektar.

En oro finns även att borrningar inom det sökta området, som ligger nära havet, skulle kunna leda till försämring av grundvattnet med saltvatten som tränger upp i våra vattentäkter.

Skriv gärna under vår skrivelse (med synpunkter enligt ovan) till Bergsstaten, Länsstyrelsen och Regionen!
När vi sammanställt inkomna synpunkter och kompletterat skrivelsen med dessa kommer vi skicka in en slutlig skrivelse med en lista med underskrifter till Bergsstaten, Länsstyrelsen och Regionen.
Boge den 4/10 2017
Lennart Söderquist, Bertil Ohlsson, Ingrid Thunegard, Stina Lindholm,