Funktionell Skidskola Licensregler (Handikapp skidskola)

Skicoach  Funkis är  Skidskola är en ambulerande utbildningsverksamhet som tillhandahåller utbildning inom Funktionell Skidåkning. För att framföra en biski eller skicart krävs utbildning som leder till en licens som gäller SLAO:s anläggningar

Funktionell Skidåkning handlar om  att tillgängliggöra skidåkning för personer med funktionsnedsättning. Vi erbjuder bla skicart och biski där man måste ha en licens och utbildning för att få åka med biski eller skicart i SLAOs anläggningar. Anledningen till att det är licens på skicart och biski är ett klassas som fordon i backen och kräver en utbildning inom tekniken och säkerheten bakom dessa fordon.

Man har gjort en prisjämförelse med en icke funktionshindrad person och familj. Ca 42000:- kostar ett hjälpmedel tex skicart. Då är det grundpris. Ska mamma och pappa ta licens ca 15000: för licenser och om kostnader och då hamnar man på ca 60000:- och då har man inte kommit till fjällen eller köpt liftkort. Tänk tanken vad en icke funktionshindrad betalar för att åka skidor det är inte ens en bråkdel. Skriv på så vi kan göra denna förändring tillsammans med er underskrift!

Reglerna är eftersatta och man satsar inte på att utveckla sporten utifrån hur dagens behov ser ut. Och det vill vi ändra så att fler ska kunna ta licens och nå alla små som stora anläggningar runt om i Sverigen. Målet är att man ska kunna åka med sitt barn eller den som har en funktionsnedsättning. Men då krävs det att vi tillsammans visar SLAO att vi måste ändra på de licensregler som finns.

Idag finns det olika nivåer på licenser och det är enbart kursledare som kan utbilda allmänmedåkare och instruktörer. Vi har en handfull kursledare i vårt avlånga land och behovet är stort.  Vi vill bla  att man som instruktör ska kunna utbilda allmänmedåkare. För alla som brinner för skidåkning och vet glädjen med att få delta i skidskola eller vara i fjällen och skidor är det en viktig förändring. Tyvärr satsar inte SLAO på Funktionell skidåkning och vi vill med denna namninsamling visa att det är många som vill att handikapp skidåkning ska utvecklas och spridas men med dessa regler så försvårar man funktionell skidåkning.

Hjälp oss att tillgänglig göra handikapp skidåkning för fler!

Carola Johansson

Skicoach Funkis & Adventure

www.funkisalpint.se

Carola Johansson Skicoach Funkis & Adventure    Kontakta namninsamlingens skapare