Gymnasielever bör inte följa ordinarie schema under distansundervisningen

Ungefär hälften av alla gymnasieelever i Sveriges skolor är myndiga. Det har som följd att det egna ansvaret bör prioriteras. Att följa ordinarie schema och ta närvaro vid varje lektion innebär utöver lektionstillfällena att eleverna även måste förhålla sig till raster, håltimmar och luncher. Lunchraster som är alldeles för korta för att hinna laga mat och äta den. Att lägga vikt i antalet skoltimmar i en global pandemi är irrelevant då de viktigaste sakerna bör gå först. Att eleverna ska klara av skolgången och må bra i största möjliga mån.

Att följa scheman i punkt och pricka kommer troligtvis leda till en ökad psykisk ohälsa då man lär känna sig isolerad och ensam. Långa väntetider mellan lektioner är inte hållbart när undervisningen är på distans.

Personligen tycker jag att det som ska prioriteras är att eleverna ska fokusera på att eventuella examinationer och annat skolarbete ska slutföras. Den enligt mig självklara lösningen är att eleverna själva ska planera sina skoldagar för att maximera produktiviteten och inte behöva förhålla sig till de klassiska skoldagarna.

Skriv under om du håller med om ovanstående. Det är inte hållbart att förhålla sig till det ordinarie schemat i den sits vi är i nu. Antalet skoltimmar ska inte gå före produktiviteten och den psykiska hälsan.

Genom att underteckna godkänner jag att Hugo Sjödahl lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.