Ge oss underlag för en ansvarsfull migrationspolitik

Regeringen mörkar och Alliansen velar. Inte sedan kriget har landet haft en större och svårare fråga att hantera. Alltid när stora beslut ska tas i vår riksdag så föregås dessa av ett gediget statligt utredningsarbete som sedan publiceras i en SOU (Statens offentliga utredningar, http://www.sou.gov.se/ ). Men om migrationspolitiken är det tyst.

I Norge har man gjort två statliga utredningar - NOU (Brochmann-rapporter) den senaste kom i februari i år.   Utredningsuppdraget för den norska utredningen såg ut så här och det kan också gälla en svensk utredning.

1. Belys de ekonomiska konsekvenserna av hög invandring och med att en växande andel av befolkningen har utländsk bakgrund

2. Värdera hur den svenska ekonomin bör och kommer att anpassas till fortsatt invandring, särskilt av flyktingar

3. Analysera relationen mellan välfärd och invandringen till Sverige

4. Skissera alternativa strategier för att möta utmaningarna i samband med en fortsatt hög invandring.

Det är så vi kanaliserar en fråga så den blir politiskt hanterbar. Det viktigaste är att vi får fram ett bra och seriöst underlag för en framtida hållbar migrationspolitik. Vi behöver inte mer av hatpropaganda vare sig från vänster eller högerhåll. Om inte politiken kopplar greppet på migrationspolitiken kommer kanske andra krafter att göra det. Då kan det gå riktigt illa.

Lars Gunnar Gårdö    Kontakta namninsamlingens skapare