Ge mig min rätt till assistans

Denna insamling är för att ge Linus den rätt till assistans dygnet runt som han behöver för att kunna ha ett bra fungerande liv. På grund av hans svårbehandlade epilepsi samt funktionshinder behöver han övervakning för att förhindra fallskada och ge honom kramplösande medicin, det är avgörande att ha god kunskap om problematiken för att kunna hantera den.

Trots flertalet intyg där de styrker att Linus behöver assistans nekar Kalix kommun honom detta pga de anser att han inte tillhör rätt personkrets i LSS. Främsta anledningen till att han behöver någon som övervakar han är att upprepade långvariga epileptiska anfall som inte hävs med medicinering riskerar att ytterligare förvärra hans hjärnskada. De kan i värsta fall leda till plötslig död i epilepsi (SUDEP) till följd av rubbad hjärtrytm och rubbad autonomfunktion.

Nedan följer de två artiklar som skrivits i kampen om ett liv som Linus har rätt till.

Pernilla Lahti - Storasyster    Kontakta namninsamlingens skapare

Fyll i formuläret nedan för att skriva under denna petition skapad av Pernilla Lahti - Storasyster. Namninsamlingens författare kommer se all information du anger i detta formulär.