Gällivare säger nej till djur på cirkus!

Cirkus är kul - men INTE för djuren!

Trots många lovord om god djurhållning från Cirkus Maximum (som har sin föreställning i Gällivare 18/6 2017) så har privatpersoner bevittnat hur djuren visar på stressrelaterade beteenden och även hur personalen betett sig illa mot djuren.
Personalen har också varit hotfulla mot personer som stått utanför cirkusen och protesterat mot att de har djur i sina föreställningar. Ifall Cirkus Maximum lever upp till den klanderfria djurhållningen som dem påstår sig utöva, varför beter dem sig så här då?

Privatperson som filmat:

Ifall cirkusdirektör Bengt Källquist är den stora djurvän han säger sig vara så varför reagerar han inte starkare på kritiken? Eller framför allt på hur personalen i vissa fall behandlar djuren? Hade det varit okej att behandla djur på detta sättet så hade vi djurvänner stått på deras sida och hejat på dem. Men nu ifrågasätter vi starkt deras verksamhet.

I Världen
Bolivia blev 2009 det första landet i världen med att förbjuda cirkusar med djur. Efter de har Bosnien Hercegovina, Cypern, Grekland, Malta och Mexiko infört samma förbud. Det finns även regionala förbud i flera länder som i Brasilien, Kroatien, USA och förra året införde Warszawa ett förbud mot cirkusar med djur i staden. ”Att använda djur för underhållning är en kontroversiell fråga inte bara i Polen utan över hela världen. Vi vill vara ett föredöme i relationen mellan människor och djur”, sa Warszawas borgmästare Hanna Gronkiewicz-Waltz i en kommentar till beslutet.

I Sverige
I dagsläget är Hudiksvall den enda kommun i Sverige där cirkus med djur inte är tillåtet. Ska vi inte ändra på de? Vi svenskar ser gärna på oss själva som progressiva och som ett land i framkanten vad gäller etik, moral och rättigheter. Hur mycket längre tid behöver vi på oss för att besluta om något så här enkelt? För att visa omvärlden att vi faktiskt tar djurs rättigheter på allvar, låt nationen följa Hudiksvalls exempel och förbjud cirkusar med djur!

Vi som bor i Gällivare Kommun måste säga nej till djur på cirkus! Vi vill att kommunen fattar ett beslut om att ej ge markupplåtelse till cirkus som har djur i sina föreställningar.

Skriv under om du håller med om att Gällivare Kommun borde förbjuda cirkusföreställningar med djur.

Adela Aasa, Djurens Rätt Gällivare    Kontakta namninsamlingens skapare