Frys beskattningen av bensinen!

Sedan 2014 har den rödgröna regeringen höjt skatten på bensin och diesel fem gånger, med totalt 1,75 kronor per liter bensin inklusive moms. Men det stannar inte där. Den indexering som trädde i kraft 2017 innebär att skatten per automatik höjs varje år. Den totala skatten på en liter bensin uppgick under år 2018 till nära 10 kronor per liter.

Skatteuttaget räknas sedan 2017 årligen upp med konsumentprisindex (KPI) + 2 procentenheter, istället för med enbart KPI som tidigare var fallet, utan att beslut behöver fattas i riksdagen. Vid årsskiftet 2019 innebar det att skatten på en liter bensin höjdes med 33 öre inklusive moms.

I år stoppas dock överindexeringen från och med 1 juli tack vare Moderaternas och Kristdemokraternas budget som just nu gäller. Det innebär att årets höjning istället för 33 öre då blir 17 öre. Det finns dock en överhängande risk att den nytillträdda regeringen kommer att riva upp M/KD budgetens beslut redan i vårändringsbudgeten i april, eller stoppar den vid årsskiftet.

Jag tycker att beskattningen på besninen ska frysas, låt det vara skatt om så behövs för landets väl, men genom att frysa skatten så får marknadspriset avgöra istället.

Har du också fåt tnog av den förhöjda skatten på bensin, skriv under denna så att vi an skicka in detta till vår kära regering!

Genom att underteckna godkänner jag att Michell S lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.

Vi offentliggör inte din e-postadress på nätet.