Fria Jens Waldmann

Jens Waldmann har odlat och använt cannabis för medicinskt bruk. I slutet av augusti är det rättegång. Om han döms riskerar han fängelse.

Som många vet är psykiska tillstånd väldigt handikappande och hindrar den sjuka från att leva ett vanligt liv. Depression är det mest handikappande tillståndet i världen.

Jens Waldmann berättar att han har lidit av svår ångest och depression större delen av sitt liv. Det blev konstaterat i övre tonåren, men han tror själv att det började redan under skoltiden, fast det aldrig blev utrett då. Han är idag 37 år gammal och har sedan 5 år tillbaka kunnat leva ett vanligt liv, tack vare cannabis.

"Jag sov som ett barn och jag hade ingen ångest eller oro alls. Depressionen försvann och min drivkraft kom tilbaka."

"Det var som om någon hade vridit på några rattar och fininställt hjärnan. Det inföll ett sådant lugn och jag insåg att det är så här jag ska må. Jag hade inte mått så bra sedan jag var ett barn."

Han har specifikt valt ut rätta frön som innehåller låg THC (det som ger ruset) och hög CBD. CBD,Cannabidiol kan i terapeutiska doser ge samma effekt som antiepileptika - som används mot många psykiska tillstånd, bland annat schizofreni och manodepressivitet.

Det finns emellertid andra medel som kan användas vid en sådan behandling, och därför har substansen inte fått någon användning som läkemedel ännu. Detta är dock omdiskuterat och nya studier visar att CBD har bättre antiepileptika effekter än dagens läkemedel.

CBD är inte heller beroendeframkallande som andra antiepileptika läkemedel (ex. benzodiazepiner), detta medför att CBD som läkemedel är mycket hälsovänligare. Cannabidiol har även visat sig ha antipsykotiska, och antidepressiva egenskaper med färre biverkningar än dagens preparat.

Han testade sig fram med doseringen;

– Det landade på en joint var tredje kväll. Efter att barnen gått och lagt sig.
Han och hans fru satte upp regler. Enbart röka var tredje dag och att han aldrig fick vägra ta en diskussion med henne om hon tyckte att det började gå över styr. Själv rökte hon inte.

Det höll i fem år. Sedan röntgade tullen en försändning med frön och någon månad senare kom alltså tre civilklädda poliser och knackade på.

"Jag vill att folk ska se att jag är en normalt fungerande människa och förälder som inte klappade ihop bara för att han gick sin egen väg. Jag vägrar att skämmas."

Han vill att frågan om behandling medicinsk cannabis ska lyftas upp i ljuset och diskuteras i Sverige.
– I dag behandlar vi barn med amfetamin och folk med mediciner från opiater. Starka, beroendeframkallande mediciner. Men det går inte att diskutera cannabis.

"När polisen gick innanför min dörr så gick jag från att vara en helt frisk och fungerande svensk medborgare till att bli en kostnad för samhället. En hög kostnad om jag döms till fängelse. Har jag otur hamnar jag i en cell, min fru förlorar hälften av hushållets inkomster, och våra barn förlorar sin pappa i flera månader. Min studio skulle få läggas ner och min hyresvärd förlorar den lokalhyra jag i dag betalar.

Och sist men inte minst; ni som läser detta kommer att få betala min arbetslöshetsersättning när jag väl kommer ut. Om jag inte får tillbaka min depression vill säga. Då blir jag sjukskriven och det får ni tyvärr också betala."

"Jag försöker inte försköna eller slippa undan straff. Jag vet vad jag har gjort och jag vet att det var olagligt. Vad jag däremot frågar mig varje dag är vad vi som samhälle vinner på allt det här? I mina ögon känns det mest som att vi förlorar på att ha det som vi har det nu."