Se över regelverket för småskalig produktion av bivaxsalva
Kontakta namninsamlingens skapare
Diskussionsämnet har skapats automatiskt av petition Se över regelverket för småskalig produktion av bivaxsalva.
|
Gäst |
#12016-10-14 10:24Känns självklart att kunna få göra egen salva av egna produkter |
|
| |
|
Gäst |
#22016-10-14 10:37Vill själv kunna sälja och ge bort till närmsta omgivningen. |
|
| |
|
Gäst |
#32016-10-14 10:57Är själv biodlare! |
|
| |
|
Gäst |
#42016-10-14 11:24Detta är ett vansinnigt regelverk som absolut inte gynnar kunden eller tillverkaren. Man får ju inte ens något för avgiften, salvorna blir ju inte bättre utan kanske sämre då man måste stortillverka och använda konserveringsmedel för längre hållbarhet för att ha någon möjlighet till lönsamhet. |
|
| |
|
Gäst |
#52016-10-14 11:26Har kompisar som är biodlare. Skulle älska att kunna köpa en burk salva av dem. |
|
| |
|
Gäst |
#72016-10-14 12:57Jag tycker att bivaxsalva inte tillverkad av biodlare i syfte att bota allvarligare sjukdomar och bör i stället räknas som kosmetika eller naturpreparat. |
|
| |
|
Gäst |
#82016-10-14 14:36Myndigheter ska inte förhindra småskalig handel som är miljövänlig och ofarlig. |
|
| |
|
Gäst |
#92016-10-14 14:43Anser att denna regel bör avskaffas då den är otillbörlig |
|
| |
|
Gäst |
#102016-10-14 16:06För att alla som har bikupor ska kunna tillverka salva småskaligt utan att behöva betala för det. |
|
| |
|
Pelle |
#112016-10-14 17:04Någon typ av begränsning, ansvar eller kontroll är nog bra, så att vi inte plötsligt får en massa klåpare som tillsätter både det ena och det andra. Salvan/ceratet är trots allt något vi applicerar på huden. Men dagens regler är på tok för stränga och behöver anpassas till småskalighet. |
|
| |
|
Gäst |
#122016-10-14 17:21För att bevara bikulturen är viktig på alla sätt! |
|
| |
|
Gäst |
#132016-10-14 17:28Därför att det är en så utomordentligt fånig lag! |
|
| |
|
Gäst |
#142016-10-14 18:12Biodlare och bivaxsalvtillverkare |
|
| |
|
Gäst |
#152016-10-14 18:15För att det är vansinne att man inte ska kunna ge bort/sälja bivaxsalva utan att ha registrerat det först som dessutom kostar en massa pengar. Hur kan vax och lite rapsolja bli ett läkemedel ? |
|
| |
|
Gäst |
#162016-10-14 18:34Naturprodukter är i många fall skonsammare mot människor och miljö än många produkter som säljs i handeln. |
|
| |
|
Gäst |
#172016-10-14 19:37Är själv biodlare. Vill kunna göra bivaxsalva och ge bort eller sälja till närmaste bekantskapskretsen |
|
| |
|
Gäst |
#182016-10-14 20:24Jag vill kunna köpa och sälja salvor i liten skala av vänner och till vänner och släktingar. |
|
| |
|
Gäst |
#192016-10-14 21:16Tillverkar salva av eget vax och honung, har vänner och bekanta som vill köpa. |
|
| |
|
Gäst |
#202016-10-14 21:39Det är för mkt konstiga regler som slår omkull oss småbrukare. De har sagt att de ska minska krångliga regler. Ändå visar en nyligen gjord undersökning att det ökat med120!!!%!!!! Ska man orka,vi som valt detta för att vi inte vill sitta på kontor,så finns det mkt!!! att göra! |
|
| |
|
Gäst |
#212016-10-14 21:55Jag vill ha fler miljövänliga naturliga människor o produkter! Jag vill gynna småskalig produktion! |
|
| |
|
Gäst |
#222016-10-14 21:58Vi behöver allmänt tänka om gällande småskalighet. Den blir livsnödvändig ur många perspektiv |
|
| |
|
Gäst |
#232016-10-15 06:43För att biprodukter är en ren naturprodukt där småskalighet passar bättre än hälsoföretags snäva vinstintressen. Har själv bin. |
|
| |
|
Gäst |
#242016-10-15 06:48Jag är biodlare och tillverkar bivaxsalva i liten skala och säljer / ger bort. |
|
| |
|
Gäst |
#252016-10-15 08:15För att jag tycker det är vansinne att kunna få ett straff för att jag säljer eller ger bort en burk från naturen till en granne som jag kan garantera vad som finns i den. Det finns ju ingen logik där. Småskalig verksamhet direkt till kund borde kunna ha andra regler än de företag som säljer sina produkter på den stora marknaden. |
|
| |
|
Är man tyst får man inte till någon förändring.
Skaparen av denna namninsamling stod för sin sak och agerade. Kommer du att göra detsamma?
Andra namninsamlingar som kanske intresserar dig
Vi tillhandahåller ett kostnadsfritt webbhotell för online petitioner. Starta en professionell online petition genom att använda vår kraftfulla service. Våra petitioner omnämns i media varje dag, så att skapa en petition är ett jättebra sätt att påkalla både allmänhetens och beslutsfattares uppmärksamhet.