Förslag till utbyggnad av bullervall mellan gränsvägen och E6:an i Åkarp.

Bakgrund

Den alltmer intensifierade trafiken på E6:an utmed Åkarp och framförallt parallellt med Gränsvägen har medfört ökat trafikbuller i området. I dag finns det en bullervall utmed Gränsvägen, men denna är undermålig och inte anpassad för dagen trafiknivå. Bullervallen upphör vid starten av Bomhögsvägen, vilket ger direkt framfart av trafikbuller till de norra delarna av Åkarp.

Boende i området har uppgivit en ökad irritation på trafikbullret och även ett sjunkande värde på bostad vid försäljning. Vi uppmanas nu att tillsammans framföra vår åsikt till Burlövs kommun för påverka utbyggnaden av bullervallen.

Aktivitet

Boende i Åkarp som är direkt berörda av trafikbullret uppmanas skriva under nedanstående lista, som kommer att skickas till Kommunfullmäktige och Samhällsbyggnadsförvaltningen i Burlöv. Följande krav kommer att framföras:

- utförande av bullermätning i området utmed Gränsvägen i Åkarp.

- förstärkning av befintlig bullervall utmed Gränsvägen samt utbyggnad av bullervall längs Bomhögsvägen på lämpligt vis.