Farizas vänner

jag beskriver med hjälp utav en artikel www.dt.se, tycker ni migrationsverket har gjort fel så skriv under med erat namn här, senare skrivs listorna ut och skickas till migrationsverket i nån slags protest!

jag kan inte göra mycket för familjen men detta kan jag starta iallafall! Tack till alla på förhand!

Minderåriga barn utvisades med psykiskt sjuk mamma
AVESTA

Klockan sex i fredags morse hämtades den svårt deprimerade Fariza Halmokoeva från Säters sjukhus.

De fyra barnen som var placerade på familjehem utanför Avesta och Horndal hämtades också och tillsammans sattes de på ett plan till Moskva för att sedan skickas vidare till Ingusjien.

– Fariza löper stor risk att dödas när hon kommer tillbaka eftersom hon anmält sin man för den svåra misshandel han utsatt familjen för under flera års tid.

– En oförlåtlig handling enligt den hederskultur som råder där, berättar Jeannie Lundqvist, granne och nära vän till familjen.
Relaterat

För drygt ett år sedan placerades de fyra pojkarna i familjehem. De två äldsta, Ibrahim och Magomed, kom till Korskrogen utanför Avesta. " De blev som våra egna pojkar och vi älskar dem över allt annat" säger familjehemsmamman som inget hellre vill än att få hem dem igen.Fotograf: Eva Langefalk

Jeannie Lundquist och Ingmari Krigholm, har båda kommit nära familjen och sett vad de tvingats gå igenom. Nu jobbar de för att Fariza och pojkarna ska få komma tillbaka till Sverige igen. De har också varit i kontakt med Röda Korset och Livets ord i Ryssland som de hoppas ska kunna hjälpa familjen på plats i Moskva.Fotograf: Eva Langefalk

LÄS ÄVEN:
Läkare: "Det är bedrövligt" 2013-03-07

För fyra år sedan flydde Fariza tillsammans med sin man och två söner födda 1998 och 2001, från den ryska delrepubliken Ingusjien och sökte asyl i Sverige. Under tiden har familjen utökats med ytterligare två söner.

Mannen har under många år utsatt sin familj för tortyrliknande misshandel, bland annat har han våldtagit och misshandlat sin fru.

Han har också vid flera tillfällen slagit sina barn, särskilt den äldste sonen Ibrahim, utsatt dem för stark smärta och både fysisk och psykisk kränkande behandling.

I oktober 2012 dömdes han till två års fängelse.

Migrationsverket avslog deras ansökan om uppehållstillstånd och beslutade att utvisa familjen.

Farizas advokat beskriver hur Fariza enligt kulturen i hemlandet Ingusjien har begått oförlåtliga handlingar genom att dels anmäla mannen för polisen, dels vilja skilja sig från honom. Hon har dragit skam över familjen, och löper allvarlig risk att dödas om hon kommer tillbaka.

Enligt Farizas mamma, som bor kvar i landet är det känt att mannen anmälts och sitter fängslad och omgivningen har reagerat kraftfullt på detta eftersom det inte anses acceptabelt att anmäla en familjefar.

På grund av mannens misshandel och ovissheten om familjen skulle få stanna i Sverige, har Fariza blivit djup deprimerad och behandlats på Säters sjukhus under en längre tid.

Även barnen visar tecken på att må dåligt. För drygt ett år sedan placerades barnen i familjehem eftersom mamman hade pratat om utvidgat självmord. De två äldsta pojkarna kom till ett familjehem i Korskrogen utanför Avesta, de två yngsta till Horndal.

Den näst äldsta pojken var då djupt deprimerad och apatisk. Familjehemsmamman Nettan Karlsson berättar att han låg tyst under en filt och vägrade både att äta, dricka och prata.

I januari 2012 gjorde han ett allvarligt självmordsförsök då han försökte hoppa genom ett fönster på andra våningen. Han krossade båda fötterna och fick sitta i rullstol under tre månader. Han har gjort flera, dock inte lika allvarliga, självmordsförsök efteråt.

Familjen har begärt ny prövning av sin asylansökan men fått avslag. Migrationsverkets beslut om utvisning stod fast, och i fredags skulle det verkställas. Sex poliser kom till familjehemmet för att hämta barnen vid sex-tiden på morgonen, samma sak hände samtidigt i Horndal.

– Barnen visste ingenting. De trodde de skulle få stanna i Sverige, säger Nettan Karlsson och berättar att just det berodde på ett tidigare missförstånd från Farizas sida.

– Poliserna som kom pratade med mig och min man först, sedan gick de upp och hämtade pojkarna och sade till dem att de skulle till sin mamma och tog med dem ut till bilarna.

– Vi fick 15-20 minuter på oss att plocka ihop lite saker åt dem. Vi hade planerat att åka till Borlänge och åka skidor, så den yngre av killarna sade att vi skulle komma och hämta honom när de träffat mamma. När de kom till Romme flygplats fick de veta att de skulle utvisas och de träffade Fariza först på planet.

Fem poliser, en per familjemedlem, åkte med till Moskva, där de överlämnades till de ryska myndigheterna.

Innan de åkte hade Nettan skickat med Ibrahim lite pengar, bland annat så att de skulle kunna ringa henne. När han fick tillbaka sitt bagage var pengarna stulna, troligtvis i tullen. Dessutom hade flera av deras saker slagits sönder.

Fariza och barnen satt på Moskvas flygplats till långt in på natten. Till slut fick Ibrahim låna en telefon så han kunde ringa Nettan och berätta att de kommit fram.

Efter ett tag fördes de bort av en man som mormodern anlitat. Det kostade henne tusentals kronor och efter ett par dagar var pengarna slut.

Under gårdagen försökte Nettan komma i kontakt med familjen utan att lyckas. Ingen vet var de befinner sig eller i vilket skick de är. När familjen lämnade Sverige fick de med nödvändig medicin som nu börjar ta slut.

Engagemanget för att få familjen tillbaka till Sverige är stort bland skolkompisar, grannar och vänner.

Röda Korset i Hedemora och Livets ord-församlingen i Moskva är också engagerade för att hjälpa Fariza och de fyra barnen på plats i Moskva.