Familjer som drabbats av LVU måste återförenas för barnets bästa!

20181111_1426541.jpgVarje dag tvångsomhändertas barn på rättsosäkra grunder. Det saknas adekvat riskbedömning som bevisar att barnet löper påtaglig risk att fara illa i förälderns händer. Socialtjänsten är överbelamrad och det ligger ett vinstintresse i att omhänderta ett barn under LVU. Kommunen slipper stå för notan och det är istället staten som betalar. Både kommuner och familjehem tjänar stora summor på att ta barn från föräldrar som kanske bara skulle behöva stöd i hemmet (vilket i så fall skuile sponsras av kommunen). LVU är en enkel men inhuman lösning. Barn som tvångsomhändertas löper högre risk för psykisk ohälsa, försämrade skolresultat och självmordsförsök. När ett barn vill hem till sin förälder borde socialtjänsten ta dess röst på allvar. Enligt Barnkonventionen har ett barn rätt till sina biologiska släkt och att göra sin röst hörd. Som i alla andra katastrofer bör människor söka sig till kyrkans skydd. Genom denna namninsamling kommer Svenska kyrkan få reda på de förödande konsekvenserna av rättsosäkra omhändertaganden med stöd av LVU. Håll utkik efter våra manifestationer som kommer att äga rum på ett antal platser runtom i landet!

Josefine Nauckhoff, Direkthjälpen    Kontakta namninsamlingens skapare