Falsk och provocerande reklam på Skavsta Flygplats!

E01B51AE-A4C2-433A-846D-7A31A17CEE26.png30394C90-40D6-42FB-B06A-F03EC9EBDCD3.pngSkavsta flygplats har på senare tid stått för ett häpnandsväckande och oroande agerande.

Man har på sin hemsida, och med hjälp av reklamskyltar, gjort reklam där man marknadsför resmål till Tel-Aviv. Vilket i sig inte är fel, utan problemet är hur det har marknadsförts. Som ni kan se på bilderna har man valt att använda sig utav Palestinas välkända Al-Aqsa moské. En plats som palestinier starkt identifierar sig med, och en plats som starkt identifieras med Palestina.

1. Först och främst är det falsk, vilseledande marknadsföring. Då Al-Aqsa moskén ligger i östra Jerusalem, som tillhör den palestinska staten (som är erkänd utav Sverige), och inte Tel-Aviv. Alltså är det en felaktig, missledande marknadsföring.

2. Det är otroligt provocerande gentemot palestinier,samt svenska medborgare med palestinsk bakgrund. Att ta en plats som är helig för palestinier, samt tillhör de, och sedan marknadsföra den som sin egen bekämpar alla former utav framsteg mot fred.

3. Här i Sverige där man har valt att erkänna staten Palestina för att främja fred i området ska sådan provokativ och vilseledande reklam inte tillåtas. Vi som svenska medborgare ska inte acceptera detta i ett Sverige där vi har fred, humanism och tolerans som grund i vårt samhälle. Att ha en reklam som går emot dessa värdegrunder är provocerande gentemot svenska medborgare, både med och utan palestinsk bakgrund. Samt går emot de mänskliga rättigheter som Sverige alltid stått upp för.

Stå upp för de värdegrunder och värderingar som vårt samhälle är byggt på. Ett samhälle där vi inte accepterar provokativ, vilseledande marknadsföring där man kränker ett folks suveränitet.

Skriv då under denna namninsamling för att få Skavsta Flygplats att lägga ner denna reklam!