Erbjud distansundervisning till sjuka JGU elever

Hej alla elever och lärare på Jensen Gymnasium Uppsala!

Årets populäraste och mest uttjatade virus, Covid-19, har tyvärr lyckats drabba ett antal elever på vår skola. Dessvärre har vissa elever, omedvetna om sitt hälsotillstånd, haft kontakt med både elever och lärare under skoltid, vilket oroar många elever på JGU då deras nära och kära utsätts för större risk, trots att de redan är i riskzonen.

Anledningen till denna namninsamling må vara Covid-19, däremot ligger det största problemet hos skolledningen som, trots flera önskemål, vägrar erbjuda distansundervisning för sjuka elever som blivit ombedda att stanna hemma extra länge jämfört med "pre-corona times".

Vi vill ha distans för SJUKA elever, inte för de friska. En lösning är att delta via hangout, men muta sig själv samt skriva sina frågor i ett dokument och få svar i efterhand. Proven man missar kan man ta på A-tiden när man blir frisk.

Avsikten med namninsamlingen är inte att vända eleverna mot skolledningen, utan att göra anspråk på sina rättigheter. Flera elever har mailat och pratat med lärare i JGU som kan påverka besluten, dessa elever uppger att de har blivit ignorerade eller bara fått "jag förstår" som svar. Förståelse är en bra början men det räcker inte för våra familjer eller framtid!

Ansvarsfulla elever finns det på skolan men alla är inte det, vilket innebär att folk har vistats på skolan under tiden som de varit sjuka just för att möjligheten till distans inte finns längre. Blir du sjuk innebär det att du får maila lärarna, titta på kursplanering och få anteckningar skickade till dig. Däremot får du inte göra prov eller delta på lektioner via en länk. Det är inte rättvist att du inte går ut med bra merit just på grund av att du varit sjuk eller blivit smittad och inte fått ordentlig undervisning!

På JGU talar man mycket om träning för verkligheten, så låt oss göra det genom att få våra röster hörda!

Genom att skriva under godkänner jag att Mina Yassen överlämnar min underskrift till dem som har makt över frågan.