Dramaten, ta ert ansvar och säg upp Dramatenprofilen!

dramaten2.jpgIngen har nog missat varken #metoo eller #tystnadtagning, två uppror som borde ha kommit för längesedan. Mycket har hänt sedan dess, diskussioner har startats och många människor försöker göra det de kan för att säkerställa att kvinnor på arbetsplatser inom kulturbranschen inte blir utsatta, trakasserade eller särbehandlade. Men det krävs också att de som sitter på de ledande positionerna inom kulturbranschen inte bara lovar saker i pressmeddelanden, utan också utför konkreta förändringar.

Inom loppet av de senaste dagarna har den fruktansvärt tragiska dokumentären om Josefin Nilsson och hennes liv sänts på SVT och till följd av detta hölls en ljusmanifestation utanför Dramatens scen Elverket för att hylla hennes minne, manifestationen gick under hashtaggen #brinnförjosefin. Men det var inte av en slump som manifestationen hölls utanför just Dramaten Elverket. På den scenen spelas just nu en föreställning i vilken en av Dramatens skådespelare medverkar som tidigare i sitt liv har haft ett förhållande med Josefin Nilsson som han systematiskt misshandlade grovt, både fysiskt, psykiskt och verbalt samt hotade och terroriserade henne i åratal efter att förhållandet tog slut. Låt oss kalla denna skådespelare för Dramatenprofilen.

Dramatenprofilen dömdes till fängelse för sina brott av tingsrätten, men hovrätten sänkte straffet och gav honom istället en villkorlig dom. Därefter har han fått fortsätta spela i föreställningar på Dramaten. När #tystnadtagning kom medverkade Dramatenprofilen i två stycken föreställningar på Dramaten, bägge lades ned. Enligt teaterchefen på Dramaten så berodde detta på att teaterchefen i fråga behövde fokusera på de interna utredningarna, men att det skulle vara en slump att endast två föreställningar lades ned vid denna tidpunkt och att Dramatenprofilen medverkade i bägge är knappast en slump. Dramatenprofilen medverkade sedan inte i någon föreställning på Dramaten på över ett år och de flesta räknade med att han hade fått stå till svars för sina handlingar och således inte fått några fler erbjudanden på Dramaten. Nu, våren 2019, är han återigen tillbaka på Dramaten och spelar en roll i en föreställning på Dramatens scen Elverket. Hur kunde detta ske? På vilka försvarbara grunder kan Dramaten tycka att detta är ett legitimt handlande? Tidigare idag skrev Dramaten följande på sin Facebook-sida:

"Med anledning av gårdagens manifestation utanför Dramaten vill vi betona att Dramaten kraftfullt tar avstånd från alla former av kränkningar och våld. Dramaten arbetar förebyggande och har noll tolerans mot trakasserier. Varken i egna eller i andra kanaler kommer vi att kommentera enskilda medarbetare. Inlägg som innehåller personangrepp kommer att tas bort från denna sida."

Dramaten är en statligt finaniserad teater och en av Sveriges tre nationalscener. Det är vi, folket, som med våra skattepengar betalar för att Dramaten ska kunna bedriva sin verksamhet, en verksamhet som bör stå på den självklara värdegrunden att alla människor är lika mycket värda och inte under några omständigheter ska särbehandlas. När Dramaten väljer att ge Dramatenprofilen ett nytt skådespelaruppdrag efter allt som har hänt så är det som att bokstavligen pissa på #tystnadtagning, kampen för att kvinnor ska ha samma rättigheter som män och kanske allra främst på demokratin. I ett demokratiskt samhälle finaniserar inte bara vi medborgare kulturen, vi är också medskapare av den och har vår fulla rätt att vara med och forma hur vi vill att kulturvärlden ska se ut för att den ska vara anpassad efter det samhälle vi nu befinner oss i. Och vi, som medmorgare och medmänniskor, accepterar inte att Dramaten, på ovan nämnda grunder, fortsätter att ge Dramatenprofilen några fler skådespelaruppdrag och således också att han omedelbart avskedas och följs upp med den eventuella vård som personen i fråga behöver för att han inte ska skada varken sig själv eller andra.

Många av oss, kanske särskilt vi som jobbar inom kulturbranschen, är kanske rädda för att uttrycka oss såhär rakt och tydligt gentemot en av Sveriges nationalscener, både för att det har funnits en historisk respekt gentemot Dramaten men också för att man är rädd för att få ett dålig rykte eller inte få några fler jobb. Men den tiden är förbi, den mentaliteten är den som har gjort att kvinnor har behövt stå ut med de patriarkala strukturerna inom kulturbranschen sen tidernas begynnelse. Från och med nu måste vi låta så högt vi kan och ställa krav.

Som skådespelaren Alexander Karim skrev i en debattartikel idag: "Karriären kanske kommer gå åt helvete men nu får det vara nog". Han belyser precis det vi alla känner på insidan och uppmanar oss till att från och med nu tacka nej till produktioner där kulturmän som begår eller har begått kränkande, trakasserande och misogyna handlingar mot kvinnor medverkar. Detta gäller både de som besöker eller tar del av kulturen, att våga säga nej och inte gå och titta på föreställningen som Dramatenprofilen i fråga medverkar i just nu på Dramaten Elverket, samt de som jobbar inom kulturbranschen, att tacka nej till ett jobb där exempelvis Dramatenprofilen i fråga ska medverka. Endast på det sättet kan vi förändra på riktigt, flytta berg tillsammans och få de som sitter på de ledande positionerna att inte ha något annat val än att lyssna på det vi, folket, säger.

Vi som skriver under den här namninsamlingen tar starkt avstånd från alla teatrar, produktioner och filmbolag som anställer personer som begår eller har begått kränkande, trakasserande och misogyna handlingar mot kvinnor och vi kräver att dessa personer avskedas och inte återanställs. Vi som skriver under den här namninsamlingen kommer att bojkotta all kultur som produceras som inte följer vad vi kräver här ovan. Vi som skriver under den här namninsamlingen kräver att Dramaten agerar gentemot Dramatenprofilen och inte ger honom några former av uppdrag på Dramaten i framtiden.

Jag som har startat den här namninsamlingen, Ivar Forsling, kommer att lämna in den här namninsamligen till Dramatens ledning. Jag själv och endast jag står som ansvarig utgivare för texten som är skriven här ovan och endast jag bör och ska ta emot och ta ansvar för eventuella repressalier som dyker upp till följd av publicerandet av denna text och denna namninsamling.