DÖV rektor NU!

OBS! Det öppna brevet på teckenspråk:

Öppet brev till:

Ann Holmström, rektor för Östervångsskolan
Christer Fleur, regionchef för södra regionen

Hej Ann och Christer.

Vi är många som bevakar denna rekryteringsprocessen som ni gör för den nya biträdande rektorstjänsten, som totalt 22 har sökt till varav en är döv. Den döva kandidaten har adekvat utbildning för denna tjänsten och uppfyller flesta meriter som stod på utannonseringen. Det enda som saknades var utbildning i styrdokument som kan ordnas genom att erbjuda kandidaten fem veckors utbildning.

Vi är även många som vill ni ska anställa en döv rektor eftersom det skulle innebära att Östervångsskolan äntligen får in tung dövkompetens i er skolledning som i dagsläget har 100% brist på, framlyftande av dövkultur och förebild för era elever. Vilken underbar lösning! Det är verkligen ovärderligt för både eleverna, Östervångsskolan, Tunaskolan och SPSM.

Gång på gång har SPSM anställt hörande (viktigt att tillägga: hörande har inte dövkompetens) med noll eller halvtaskig teckenspråkskompetens som ni parallellt erbjuder utbildning i teckenspråk. Detta sker då naturligtvis på elevernas bekostnad. För dem anställda med noll teckenspråkskompetens så tar det dessutom flera ÅR för att prata teckenspråk helt flytande obehindrat. Ja, att kunna teckenspråk är inte okomplicerat alltså. Det vet ni nog redan.

Vi vill se att den döva kandidaten som har sökt till tjänsten ska anställas just av denna anledningen att kandidaten är välutbildad och besitter en otrolig dövkompetens som aldrig kan jämföras med de andra sökande. För att uppfylla det sista kravet som fanns med er annons för denna tjänst så kan ni också erbjuda kandidaten fem veckors utbildning i styrdokument. Fem veckors utbildning är väl ingenting jämfört med hur länge det tar för flesta lärarna att kunna teckenspråk flytande, eller hur?

En döv med adekvat utbildning har sökt till denna tjänsten. På sista tiden har vi sett att Norge har en döv rektor nu, och även i California, USA. Kan Norge och USA anställa döva rektorer så kan även ni. Eleverna och utomstående döva har klargjort vad som är viktigt för oss. Tänk, vilken otrolig chans ni har fått. Vem skulle kunna tänka sig neka till denna fantastiska möjligheten?

Rebecca Jonsson
Isabell Engwall

Och alla andra som står bakom brevet