TV4: vänligen ta avstånd från Alexander Bard!

Alexander Bard - en "folkkär" profil som ständigt bjuds in av TV4 år efter år, förut som jury i Idol och nu som jury i Talang. Två väldigt populära program som sänds under Sveriges bästa sändningstid.

Problemet med Bard är att han både förnedrar och kränker kvinnor. Exempelvis kallar han den unga popstjärnan Zara Larsson för "bitch", kallar Gudrun Schyman och politiker för horor, tystar ner våldtäktsoffer under #MeToo, uppmanar heterosexuella män att ignorera kvinnor som flörtar eftersom de kan närsomhelst ljuga om övergrepp, kallar kvinnor från Centerpartiet för "missfosterhjärnor", kallar personer som avbokar honom i en podd för "häxjaktsvansinne" och "pöbelstyre", kallar personer som är emot droger för "moralkärringar" samt önskar att f.d justitieministern Beatrice Ask ska dö en långsam död.

Inte nog med det, Bard använder gärna rasistiska ord med ursäkten att han är homosexuell och vet hur det är att bli kallad för "bög". Han använder stolt N-ordet, ett nedsättande ord mot svarta, och propagerar det i direktsändning. De riktiga rasisterna är, enligt honom, de politiskt korrekta och de som röstar på Folkpartiet. När Bard dessutom blir kritiserad av skådespelaren Richard Sseruwagi, så skriver Bard N-ordet ytterligare tre gånger för att håna honom. Bard har blivit anmäld till DO flera gånger, och till och med blivit kritiserad av självaste Diskrimineringsombudsmannen. Han tycker även att alla muslimer är våldsamma, att de är intoleranta och homofobiska.

Trots allt detta fortsätter TV4 att ha med honom i både Talang och Idol. I en mejlkonversation där Amanda Oxell ifrågasätter TV4s val av jurymedlem, svarar de bland annat om att vi har yttrandefrihet i Sverige och han får därför uttrycka sig sexistisk eller rasistisk även om det inte stämmer överens med det som de på TV4 står för. "För oss är det viktigt att inte hamna i en situation där vi inte låter personer medverka i våra kanaler grundat på sina åsikter". Intressant, med tanke på att TV4 nyligen avslutade samarbetet med Martin Timell för sina sexuella trakasserier utanför Äntligen hemma.

Denna namninsamling är en tankeställare för TV4. Vi vill att de ska förstå hur många vi är som inte vill normalisera och legitimera mobbning. Vi vill att TV4 ska ta ställning genom att inte längre ha med Bard i Sveriges bästa sändningstid. Hans åsikter strider mot TV4s nolltolerans kring rasism och genom att ha kvar honom i juryn visar de att det är okej att kränka andra så länge det inte sker på TV4s bekostnad. Och det är inte okej.

Nu senast, den 13:e juni 2020, tweet:ar han om svarta och menar att de måste fixa sin jävla skit, studera hårt, gå till jobbet, tjäna sina egna pengar, sluta ljuga, komma ut ur fängelset, bli hjältar istället för att vara beroende av välfärd och se sig själva som offer för världen att skratta åt. Hur tror ni på TV4 att svarta känner sig när de kommer till Talang och ser en rasist sitta och döma dem?

TV4, dags för er att visa vad nolltolerans kring rasism faktiskt innbär och ta ställning.

Screenshot_2020-06-13_at_14.59_.47_.png

Danny Lam, TNKVRT    Kontakta namninsamlingens skapare