Dax för en uppgradering av skolmaten i Timrå Kommun

Skrivelse, Timrå Kommun, angående skolmaten på Söråkers skola.

I egenskap av förälder, kommunmedborgare och pedagog inom grundskola, ämnet Hem och konsumentkunskap,  framför jag härmed min klagan angående skolmåltiderna som serveras på Söråkers skola, Timrå Kommun.Sedan i våras (2018) har mitt barn som nu går i Åk 4 på Söråkers skola, ofta kommit hem efter skolan och varit onormalt hungrig, trött och har ofta huvudvärk. Han säger och berättar att det är skolmaten som är problemet och att följden blir hunger, huvudvärk och dålig koncentration i klassrummet.Jag som förälder skickar numera med honom 2 mellanmålslådor som han äter mellan 8-14, och däremellan ligger ju skollunch som är under all kritik. Mitt barn är inte kräsen på mat, han är verkligen allätare och gillar att prova nya saker. Det han beskriver och när jag nu har hört mig för med andra föräldrar på skolan så beskrivs sammantaget några saker.Potatisen är endera sönderkokt eller med skinn på, alltså uppvärmd i bleck efter kokning. Den borde ju kunna kokas på plats.Pastan är överkokt och klumpig. Pasta behöver serveras så direkt som möjligt när den ska ätas för att bibehålla näring, den borde ju också kunna kokas på plats.Såser, tex skinksås, innehåller mest redning och barnen får leta efter huvudinnehållet.Salladsbordet, ihopblandade sallader, vilket inte gillas av flera barn, känt sedan urminnes tider. Majsen borttagen? Tomaterna, geggiga och har då ev inte skurits upp samma dag. Färsk gurka utbytt mot nån slags inlagd gurka? Stämmer detta?

Om det gör det så är det ju också fullständigt vansinne utifrån ett barnperspektiv.Timrå Fiskgratäng, rätten som alla barn verkar ha älskat finns inte längre på matsedeln, åt dom för mycket? Blev den för dyr?Tillgång och portionsstorlek verkar också vara ett stort bekymmer. Barn får inte ta om och äta sig mätta. Barn blir också hindrade i att ta tex fler köttbullar eller pannkakor eller fiskpinnar. Ett 1 år gammalt barn verkar också vara beräknat att äta samma antal köttbullar som en gymnasieelev, stämmer detta?Personalen får maten och tar bläcken ur värmeskåp som kommer från centralköket/Arena. Det förklarar ju direkt den dåliga kvaliten på potatis och pasta.MEN VARFÖR???

Varför byggs ett fint kök i Söråker som inte används?? (enligt mig så måste väl det vara dyrt om något?) Jag gissar att det är en kostnadsfråga.Har vi vuxna skattebetalare i Timrå kommun inte förmåga och vilja att ändra detta? Då är det skamligt! Det måste ju gå att göra förbättringar utan att det påverkar kostnaden särskilt mycket.

Enligt Skolverket ligger Timrå kommun på 6800 kr i matkostnad per barn, i länet är genomsnittet 7400 kr. 75% av Sveriges kommunala grundskolor ligger på 7500kr.Är det inte rimligt att åtminstone budgetera 700 kr till per barn för att förbättra maten i skolan?Har en ekonom verkligen räknat på att anställa en kock till köket i Söråker och laga maten där till Norra skolområdet? Här skulle man ju genast kapa kostnaden på utkörningstjänsten.Ni borde väl rimligtvis ha undersökt saken? Har också näringsvärdet undersökts av en portion uppvärmd mat?  Det kanske är dax för livsmedelsverket att undersöka näringsinnehållet. Livsmedelsverket rekommenderar att skollunchen utger 30 % av RDI (rekommenderat dagsintag) Det betyder att ni ska garantera en pojke i Åk9 dryga 870 kcal till lunch medan en 2 årig flicka, 300 kcal per måltid. Hur genom för Timrå kommun det? Det borde ju rimligtvis justeras med portionsstorlek. Nedan bifogas livsmedelsverkets råd kring skolmåltiden.

Att Timrå Kommun tappar barn till bla Engelska Skolan och andra, beror till stor del på skolmat och skolresultat. Det här står helt klart.Jag arbetar själv på en privat skola i Sundsvalls Kommun med ca 220 elever. Vår skola har egen kock, matpengen ligger på över 10000 kr per elev, men eleverna äter. Vissa backar och tar mer flera gånger, vissa är petiga i maten och tar lite. Till och med på 220 elever så jämnar detta ut sig till en tänkt åtgång per portion. Och visst uppmanar vi barnen att ta från salladsbordet, men då måste man se till att det är attraktivt för barnen att ta från det, tex inte blanda grönsaker och att ha stor valfrihet och att servera det dagsfräscht. Den stora vinningen för oss är pigga barn, glada barn, koncentrerade barn och bra skolresultat och således glada föräldrar. Nej nu behövs en förändring, jag har varit förälder i Timrå Kommun under 23 års tid och det har aldrig varit så här dåligt som det är nu. Jag skäms. Jag skäms inför mitt barn, inför andras barn och inför vuxna, att vi kräver tex skolresultat av barnen. Barn som är hungriga och ofokuserade. Nej bättre måste vi kunna prestera!

Ta upp detta på nästa kommunala möte och känn efter med maggropen och hjärtat, kan vi inte bättre?

/Rebecka Tinnerholm

Rebecka Tinnerholm    Kontakta namninsamlingens skapare