Dags för att prova distansundervisning i grundskolor!

Vi startar det här uppropet att Lund kommun bör formulera nya regler som är anpassade till krisen, att grundskolor bör ge barn alternativ till utbildning för att öka säkerheten. Vi anser inte att nuvarande åtgärder är tillräckliga.

Forskning och bevisföring från många länder har nått samma slutsats: barn har samma förmåga att bära och smitta viruset som vuxna, bara symptom hos barn är mildare. Forskarnas ursprungliga målgrupp var kinesiska barn, men då blev flesta barnen väl skyddad så statistiken då finns en viss grad av avvikelse. När vi nu ser stor smittspridning i fler länder blir stor mängd barn exponerade, resultaten uppdateras regelbundet.   Fler barn blir smittade, och en del av de blir allvarligt sjuka. Ett fåtal av barnen har avlidit på grund av viruset. En 12-årig flicka dog i Belgien och detta slagit tidigare europeiska rekord om en 14-årig, sportig portugisisk pojke och en 16-årig franska flickas fall. Alla dessa offer hade inga underliggande sjukdomar. De är extrema exempel men ingen vet om våra barn kan bli nästa. Gällande våra barns barns hälsa och liv vill vi aldrig chansa.

Det finns överväldigande bevis om att symptomfria infekterade personer också kan vara smittbärare. Därför är det viktigt att alla nära kontakter till drabbade i samma familj också bör sitta i karantän i två veckor.

Det är beklagligt att vi inte samtycker myndighetens rekommendationer för att stoppa smittspridning och att lagen inte ger utrymme för kompromiss för att skydda våra barn under dessa unika och särskilda omständigheter. Vi anser att förutsättningarna för att följa lagen om barnens rätt till utbildning finns, med digitala hjälpmedel och skolans redan tillhandahålla resurser. Att tvinga barnen infinna sig i skolan med risk för smittspridning mellan barn och föräldrar inte kan ses som en trygg och säker miljö.

Vi förstår att barn har skolplikt och föräldrar inte bör hålla friska barn hemma. Men frågan är hur skolorna kan säkerställa att barnen är friska eller bara symptomfria infekterade, samtidigt som föräldrarna tas ifrån möjligheten att låta barnen vara hemma när föräldrarna själva är sjuka.   Skolplikt och barnens rätt till utbildning ifrågasätter ingen, men vi vill inte bli utsatta för onödig risk. Därför är det dags att prova distansundervisning även för grundskolor!

Genom att underteckna godkänner jag att Quan Zhou lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.