Cancer? Var god vänta.

Detta är inte kritik mot vården utan bristen av den!

1 av 3 kommer någon gång att få cancer, men alla drabbas! Skriv under om du vill förbättra cancervården! ♥️

Vi är cancerdrabbade. Vi är någons mamma, pappa, barn, syster, bror, kollega, bästa vän.

Vi vill ha vård i tid, vi vill enkelt kunna kontakta vår vårdpersonal, vi vill få undersökningar och behandlingar i tid. Vi vill få den röntgenundersökning som är rekommenderad istället för en billigare lättillgängligare röntgenundersökning pga brist på tider och personal.

”Hej och välkommen till mottagningen för gynekologisk cancer. Vi har neddragen verksamhet under hösten”.

Ovan ser ni nya hälsningsfrasen du möter när du ringer gynonkologiska mottagningen på NKS. Trots ökat antal patienter drogs telefontider ned till hälften.

I en tid av oro innan, under och efter behandling kan du inte ens ringa och tala in ett meddelande till din kontaktsjuksköterska efter kl 10 eller be om att bli uppringd av vårdpersonal.

2017 fick enbart 11% av patienter med livmoderhalscancer vård i tid. Enligt regionalt cancercentrum(RCC) skulle dessa patienter få behandling inom 21 dagar men vissa fick vänta upp till 57 dagar på vård.

Enligt RCC är målet för patienter med prostatacancer att få vård inom 61 dagar, men det finns fall där patienter väntar upp emot 200 dagar för att få ett kirurgiskt ingrepp.

Enligt RCC ska patienter med misstänkt Lymfom få behandling inom 14-20 dagar från det att misstanke finns. Jag fick vänta 37 dagar. Vid mitt återfall röntgades jag i december och hade en 2x1 cm tumör, 35 dagar senare röntgades jag igen och hade en 6x5cm stor tumör(vid mitt återfall fick jag vänta 45 dagar från att jag hade stark misstanke om återfall till start av behandling). För varje dag som går så växer tumörer, metastaser sprider sig, oron växer sig större.

Vi läser ständigt artiklar om brister inom cancervården och långa väntetider. Människor som dör i vårdköerna. Löften om förbättringar som i verkligheten inte gör någon märkbar skillnad för oss patienter.

Livet som cancerdrabbad är tuff och full av oroligheter, i denna tuffa ovisa tid så vill vi enkelt kunna kontakta ansvarig vårdpersonal och få det stöd vi behöver. Vi vill inte heller behöva vänta på vård och behandling med vetskapen om att vi har cancer som härjar fritt i våra kroppar. Vården behöver mer personal och resurser för att kunna ta hand om oss, ska brist på tider, resurser och personal leda till att jag kanske dör? Att din syster dör? Att din son dör? Att din kollega dör?

Vad är mitt liv värt?

/Madeleine 28 år

Leg. Sjuksköterska och cancerdrabbad

Länk till våran Facebookgrupp: