Bryt tystnaden nu

Bryt tystnaden är mitt nya projekt om att bekämpa den psykiska ohälsan och se till att ungdomar har det bättre än idag och att färre drabbas av den psykiska ohälsansamt förhindra att ungdomar begår självmord.

Varje år begår 40-50 ungdomar självmord. En av fyra varje ungdomar mellan 16-18 år drabbas av den psykiska ohälsan. Detta beror på att i dagens samhälle finns det ett tabu kring att prata om den psykiska ohälsan och självmord. Ungdomarna som inte vågar söka hjälp beror på tabun och alla normer som finns. Normerna som finns är om hur ungdomar ska må men även vara hur ungdomar ska se ut och må.Därför är det fortfarande svårt att prata om självmord och den psykiska ohälsan i dagens samhälle. Detta beror på att det fortfarande finns fruktan och skam kvar kring den psykiska ohälsan.  Tjejer drabbas ofta av den psykiska ohälsan. Anledningen till att det är flest just tjejer som oftast drabbas beror på modetrenderna som finns i samhället och att ungdomar måste se ut på ett visst sätt. Dessutom målar media upp bilder om smal är man också vacker. Ska problemen med att ungdomar drabbas av den psykiska ohälsa kunna minska, eller förebyggas måste någon ta de drabbade ungdomarna som mår dåligt och deras problem tas på allvar. Många som mår psykiskt dåligt vågar inte berätta för någon om hur de mår och när de väl gör det kan det vissa gånger vara för sent och att ungdomen så småningom begår självmord.

MEN det kan vi ändra på det tillsammans om vi börjar prata mer om den psykiska ohälsa kommer det bli mer accepterat i samhället och få bättre förståelse för de som mår psykiskt dåligt  Så lyssna nu upp och börja prata mer om den psykiska ohälsa som är ett av de största samhällsproblemen tillsammans kan vi bryta tystnaden och tabun kring psykisk ohälsa! Därför måste vi se till att ungdomar inte ta självmord som den sista utvägen eftersom att det även drabbar anhöriga och andra nära samt att det kostar samhället en hel del pengar varje år på grund av att ungdomar begår självmord.

Så kära politiker satsa mer på den psykiska ohälsan istället för att stänga ner bup mottagningar som de nu vill i Lidköping. Hur ska det då gå för våra kära ungdomar som redan mår psykikt dåligt? Jag anser att det är kräkande behandling mot de som mår psykiskt dåligt som är nära att ge upp sina liv. Idag är det redan lång kö till Bup mottagningar så varför stänga ner en bup mottagning när de väl behövs? Istället borde de utöka platserna så att fler ungdommar kan få den hjälp som de behöver.  Detta är väldigt viktigt om vi ska minska på självmorden och göra så att ungdomar är mer nöjda över sig sjäälva och både kan få ha bättre självkäsla samt självförtroende. Det är även viktigt för de anhöriga så att de inte förlorar sina barn, släktingar och att samhället inte ska behöva bli av med pengar som det nu blir vid självmord.

Skriv gärna under om ni håller med!

PS gå gärna in på min blogg för mer info och uppföljande fakat om detta projekt och området Bryt tystnaden nu