Bromsa kolossen på Kevinge strand

Din underskrift betyder att vi är fler som önskar att byggnaden på Skeppet 12 bevaras exteriört eller att en ny byggnad anpassas till omkringliggande bebyggelse när det gäller höjd, storlek och arkitektur.

Vi vill bevara den vackra strand- och rekreationsmiljön vid Stockholms golfklubb och önskar att ny bebyggelse ska ske i samklang med golfklubb och villor. Vi hoppas på ett stort engagemang från allmänheten och en konstruktiv dialog med politiker, tjänstemän på kommunen och andra. Vi är tacksamma för idéer och synpunkter, men hoppas att vi kan undvika personangrepp.

Det finns långt gångna planer på att bygga ett betonghöghus med fem våningar och ca 16 meters höjd intill det anrika klubbhuset på Stockholms Golfklubb från 1904, på fastigheten Skeppet 12.

Fastigheten skulle framstå som en gigantisk betongklump som är bredare och längre och framförallt avsevärt mycket högre än samtliga fastigheter i området. Vi måste alla bidra för att förhindra att detta bygge realiseras och att det istället byggs en fastighet med en passande arkitektur och storlek som smälter in i området.Svenska_Golfförbundets_hus_och_Stockholms_Golfklubbs_parkeringsgarage.jpg

Om du önskar bevara ett trivsamt Kevingeområde med framförallt villabebyggelse, då måste du agera nu! Om byggnationen av ett fem våningar högt hus verkställs är risken stor att det sätter nivån för kommande byggnationer och alla villaområden i Danderyd kan på några år förvandlas till mindre attraktiva bostadsområden. När en grannfastighet säljs kan vilken villaägare som helst i kommunen riskera att få ett höghus som granne. Många av de boende i Danderyd har förmodligen inte insett att förslaget innebär att en stor betongkoloss kommer att uppföras, med allt vad det innebär för miljöaspekter och karaktär i området.

Tack för ditt stöd i denna namninsamling!

Gå med i Facebook-gruppen ”Bromsa kolossen på Kevinge strand”

Uppdatering

HÖJDEN på fd Golfens Hus, befintlig byggnad på fastigheten Skeppet 12, är +18 meter, och idag liggande förslag ute för granskning t.o.m. 17 maj 2018 är +21 meter. Vilket blir 3 meter HÖGRE än nuvarande byggnad. Engagemanget fortsätter för att bevara villastaden. Hänvisar till granskningshandlingar som finns på Danderyd.se

Bilden nedanför visar storleken på föreslagen femvåningsbyggnad i förhållande till omgivningen.

Femvåningshus_utan_träd.jpg

Uppdatering

Byggnadsnämnden i färd med att enligt dagordning 12/12-2018 ta beslut om granskning för Skeppet 12. Den nya detaljplanen för granskning görs offentlig först när protokollet justerats. Det allmänheten kan ta del av är ett tjänsteutlåtande från 2018-11-28 om att Skeppet 12 skall ställas ut för granskning.

Förmodar att granskningsperioden ännu en gång kommer löpa över jul- och nyår, liksom när första samrådet på ett sexvåningshus skickades till sakägare 7 december 2016.

Kortfattat om nya planförslaget som är ett fyravåningshus*

Totalt 4 våningsplan inklusive de befintliga 2 garageplanen ovan mark
14 lägenheter
14 parkeringsplatser
Carportar tillkommer (fanns inte med i tidigare förslag)
Terasser 2,4 meter djupa på framsidan
Soprum utanför byggnaden

Yttranden - skriv en rad till plan@danderyd.se och berätta vad ni anser om  fyravåningshuset.

* jmfr bild på femvåningshuset ovan utan den översta våningen.