Broaryds förskola har för små lokaler.

Information har delgivits gällande att det ska öppnas en avdelning till på förskolan i Broaryd vilket är mycket positivt. Dock ska detta ske i samma lokaler, vilket är helt orimligt! I dagsläget är det väldigt stora barngrupper på båda befintliga avdelningarna och så har det varit det senaste åren. Barnantalet kommande år ökar ytterligare.

Är det rimligt att barnen ska fortsätta vänta på varandra i toalettkö och hoppas komma fram innan det är försent? 47 barn på tre toaletter!!!

Är det rimligt att det stora barnantalet, uppdelat på tre avdelningar ska fortsätta att samsas om att klä sig i två tamburer?

Är det rimligt att barn som går över till avdelningen för äldre barn inte ska få sova middag för att sovlådorna inte räcker till? De får vila på sin avdelning, där det inte ens i dagsläget finns utrymme för att kunna gå undan lite, utan vilan är vid samlad lugn aktivitet som exempelvis läsning i grupp?

Är det rimlig ljudnivå för barn och personal att vistas i hela dagarna? Ljudnivån blir hög när det är så många personer på så små ytor.

Stimulin som barnen vistas bland är otroligt stor och för barn som kanske har särskilda behov är den extremt stor. Alla är vi olika och har olika nivåer för hur mycket intryck vi klarar av att ta in. Barnen ska mitt bland dessa lära sig saker, utvecklas och bli självständiga i många situationer.

Barnen är på förskolan längre dagar än vad vi föräldrar arbetar. På ett arbete har du rätt till rast där du kan gå iväg en halvtimme/timme. Det har inte barnen någon möjlighet till. Barnen är i större folkgrupp än många arbetare och har färre toaletter sett till personer/toalett.

Städningen är också något som ställs än högre krav på då barnantalet ökar. Förskolan har duktig städpersonal, men finns det möjlighet för dom att komma intill lokaler och toaletter fler gånger/dag? Hur ska smittspridning kunna begränsas mellan avdelningarna då det ska använda samma toaletter?

Pedagogerna på förskolan är otroligt duktiga på att jobba i grupper och att utnyttja gården, skogen, gympasal och andra möjliga ytor för att dela upp barnen så mycket som möjligt. Trots detta har konflikterna mellan barnen ökat. Ppedagogerna är även väldigt duktiga på att se möjligheter och fokusera på det positiva, men någonstns måste väl gränsen gå för vad det ska lösa?

I Sveriges djurskyddslagar finns det otroligt strikta regler för mått på djurstallar sett till antal, storlek och djurens behov för deras hälsa och välbefinnande. Var finns regler för hur våra barn ska ha det?

Skapar vi rätt förutsättningar för barnen att det ska lyckas när de ska vara på varandra??

• Att lyckas med påklädning? Det tar tid och plats för ett barn att ta på sig och då de gruppvis går ut måste det flyta på eftersom det annars krockar med nästa grupp som ska in i tamburen. Detta är idag tajt.
  • Att lyckas med att sluta använda blöja? På avdelnignen för större barn, där alla är utan blöja, är det idag 27 barn och två toaletter. Att komma fram till toaletten kan ta tid om det är kö.
  • Att lyckas med att vara en bra kompis? Irritationer uppstår lätt av ofrivilliga knuffar. trötthet av alla intryck etc.
  • Att kunna visa varandra respekt?
  • Att kunna få bli sedd?

Vi föräldrar anser INTE att rätt förutsättningar skapas för våra barn genom att tränga ihop dem ännu mer!! Innan valet skulle Gislaveds kommun verka för minskade barngrupper på förskolarna enligt alliansens samarbetsavtal. Vart tog de lovorden vägen? Vi hoppas innerligt att ni tänker igenom detta och sen tänker om i era beslut!

Vi anser att det är den stängda avdelningen på Lugnet som ska användas och att detta blir ett långsiktigt beslut!