Brev till ordförande i grundskolenämnden ang. nedskärningarna

Till
Sara Wettergren, ordförande i grundskolenämnden

Sanna Axelsson, vice ordförande i grundskolenämnden

I söndags informerades vi föräldrar via Sydsvenskan om de omfattande nedskärningarna som eventuellt kommer göras på skolor i Malmö. Rektorer i Malmö oroar sig för att så många som var tionde anställd kan komma att sägas upp. Lärarnas riksförbunds ordförande ser också allvarligt på situationen.

Våra barn går på Sofielundsskolan som är en fantastisk skola, med lärare och en ledning som varje dag med knappa medel försöker jämna ut de stora ekonomiska skillnaderna som finns i staden. För att kunna göra detta krävs resurser och ett långsiktigt arbete. Idag är det långt ifrån 100 % av barnen som går ut Sofielundsskolan med fullständiga betyg, något som vi vet från forskningen spelar en avgörande roll för ens möjligheter till framtida arbete. I budgeten Ansvar för ett Malmö som håller ihop, skriver ni i Liberalerna och Socialdemokraterna att ni vill sätta eleverna i centrum, och att skolresultaten skall stärkas. Det är svårt att se hur den genomförda politiken på något sätt svarar mot dessa mål.

Bara för en vecka sedan blev två barn skjutna i närheten av skolan, och ett av dem dog. Forskningen visar tydligt att ett viktigt preventivt arbete är att skapa trygga och bra miljöer i skolan, för att barn och ungdomar inte ska fastna i kriminalitet.
Som föräldrar på Sofielundsskolan vill vi att stadens politiska ledningen med ansvar för skolan kommer till oss för ett möte, där vi vill att ni förklarar vilka konsekvensanalyser som gjorts av de nu föreslagna nedskärningarna.