Bränn inte Anitas kåta!

Kronofogden tänker på nytt försöka bränna Anita Gimvalls kåta den 11:e april.

Anitas kåta byggdes av hennes morfars morbror på slutet av 1800-talet. Anita reparerade kåtan 2010 och där efter anser länsstyrelsen att kåtan är ett nybygge. Därför har nu länsstyrelsen gett i uppdrag till kronofogden att bränna kåtan.

Att bränna en kåta för att personen som ser efter den inte är rätt "sorts" same är inget annat en ett kolonialt förtryck och tyvärr vardagsmat för samerna utanför samebyarna.

Sveriges stat har bestämt att radera den samiska kulturen som inte är kopplad till renskötsel, för att samerna är lättare att hantera om de är ett färre antal. Därför har staten begränsat urfolksrätten till renskötsel och renskötare. Samisk kultur som inte kommer från eller som inte bevaras av samer inom renskötseln vill staten helst inte kännas vid, och i det här fallet bränna.

Det här kan inte tillåtas fortgå

Din e-postadress kommer inte att publiceras på vår webbplats. Insamlingens upphovsman kommer dock att se alla upplysningar du lämnar på detta formulär.