Boxer - en brukshund

Protest mot Svenska boxerklubbens begäran att ta bort gällande krav på provmerit för tävlan om certifikat på utställning

I Svenska kennelklubben (SKK) senaste protokoll från utställningskommittén (2/2016) framgår det att kommittén tillstyrker Svenska boxerklubbens begäran om att ta bort gällande krav på provmerit för tävlan om certifikat på utställning.

Denna begäran kommer som en överraskning för många av rasklubbens medlemmar och det är med stor förvåning vi noterar att frågan inte har diskuterats med klubbens lokalområden och medlemmar innan förslaget lämnats till SKK. När kraven på provmerit infördes så föregicks det av omfattande diskussioner i rasklubben, där såväl lokalområden som enskilda medlemmar bereddes möjlighet att framföra synpunkter i frågan. Beslutet togs därefter i god demokratisk ordning. Att beslutet nu kan komma att ändras utan föregående diskussion i rasklubben är inte acceptabelt och vi anser inte att klubbens styrelse har medlemmarnas mandat att själva besluta i denna viktiga fråga.

I kommunikation med Boxerklubbens styrelse har dessa anfört följande: ”Under tidsperioden med krav på provmerit för erhållande av certifikat på utställning har exteriöra kvaliteten på våra svenskuppfödda boxer som blivit S UCH försämrats.” Vi ställer oss frågande till om detta uttalande grundas på en objektiv utvärdering eller om det handlar om ett fåtal personers subjektiva åsikter. Om det verkligen förhåller sig så att kvaliteten har sjunkit så bör det bemötas med utbildning av uppfödare och domare.

Vi ser kravet på provmerit som en viktig fråga för boxerns status som brukshund inom Svenska brukshundklubben (SBK). På SBKs hemsida står att läsa: Svenska Brukshundklubben har avelsansvar för ett tjugotal hundraser. Avelsarbetet strävar mot att få fram friska och funktionsdugliga hundar.”

Vår bestämda uppfattning är att

• boxern är en brukshund och ett stort antal boxer i bruksarbete är en viktig förutsättning för ett gott avelsarbete
  • kravet på provmerit har gjort att fler boxerägare intresserar sig för bruksarbete, bland annat har flera personer som fött upp rasen i årtionden för första gången kommit till tävlan efter det att regeln tillkom (vilket måste anses som mycket positivt då det ger viktig förstahandskunskap om de funktioner/egenskaper som utmärker en duglig brukshund)
  • kravet på provmerit (godkänd lägre klass eller motsvarande) är så lågt satt att det inte ska innebära några problem för en boxerägare att uppfylla meriten för att erhålla utställningschampionat

Vi som har skrivit på bifogad namnlista anser att boxern är en brukshund inom SBK och att kravet på provmerit för tävlan om certifikat på utställning ska kvarstå. Vi ber därför Svenska kennelklubbens centralstyrelse att inte tillstyrka de föreslagna ändringarna.

OBS! Kom ihåg att du måste bekräfta din underskrift för att den ska vara giltig genom att klicka på den länk du får i bekräftelsemailet. Din e-postadress kommer aldrig att visas offentligt, eller lämnas ut till tredje part.