Låt bli Träffpunkterna i Karlshamn

Den styrande koalitionen i Karlshamn (S, C, Fp) har beslutat att Träffpunkterna ska avvecklas och de tre personer som idag arbetar som träffpunktssamordare sägas upp.

På träffpunkterna på Björnabacken, Gustavsborg, i Asarum, Svängsta, Hällaryd och Mörrum bedriver Röda Korset, Pensionärsorganisationer, Kyrkliga samfund, Nykterhetsrörelsen, Studieförbund och andra frivilliga tex bingo, gympa, frågesport, frukostcafé, musik, högläsning, filmvisning, läscirklar, hantverk och andra sociala aktiviteter för de boende och andra äldre i kommunen som använder lokalerna som en mötesplats.

Forskning visar att socialt stöd och stimulans är bra för vår hälsa och har stor betydelse för vår förmåga att hantera svårigheter. Kultur är en friskvårdsfaktor som ger människor liv och värdighet. Ordet kultur betyder odling, Träffpunkterna odlar för ett gott liv på äldre dar.

Vi tycker inte det är rättvist att göra denna besparing och helt förlita sig på att de redan tyngda frivilliga krafterna ska ombesörja de enskildas behov och ta ansvar för att verksamhet bedrivs!