Bevara Gültzaudden - Nej till MAF's lyxprojekt av dyra lägenheter

Bevara Gültzaudden

Hej!

Efter att en sedvanlig namninslamling med papper och penna med runt 200 underskrifter inte räckte långt för våra politiker, testar vi med en digital.

Jag bor inte på Udden, men jag värnar om den likaså och jag värnar om Luleå. De som står bakom bygget vill göra det här till en fråga om havsutsikten för redan existerande bostäder på Gültzaudden.. Att det bara är dom som bryr sig och drabbas av det här vilket jag inte kan hålla med om. Det är ett slag under bältet för alla som älskar och uppskattar Gültzaudden och motsätter sig denna exploatering.. Ett annat argument är att det behövs bostäder, ja det behövs bostäder, många och billigare bostäder! Inte lyxprojekt för fåtalet, på de få grönytor som finns kvar i stan. Är det så här våran kommun prioriterar i en kris? Eller är det en anledning att exploatera ett attraktivt område.

Om dom kan ge sig på Gültzaudden så här, vad kommer härnäst, om vi inte säger ifrån?

Det är bostadskris och lösningen tycks vara lyxprojekt runt vattnet i centrum.

På bekostnad av de få fria ytor som finns kvar.
På bekostnad av våran stadsbild som kommer att bli mer och mer förvrängd.
På bekostnad av allas nyttjanderätt av dessa platser till en begränsning för folk med inställningen och jag citerar (Stavfelen får dom bjuda på):

"Bygg, blir fantastisk läge för dom som köpet lägenhet där. Bara gnälliga och bakåt strävare på Udden som bara värnar om sitt."

"Helt klart skall det få byggas, Luleå ägs inte av några få Gultsauuddsbor. Stan är till för alla och alla skall kunna söka boende där."

"Det finns plats att bygga på Udden, riv Vängåvan och bygg på båtupplagsplatsen, Helikopterplattan Söder om parkeringen mot Residenset."

Vem är det som värnar om "sitt" med den inställningen egentligen? Dom som vill bo "fantastiskt" eller dom som ser att grönområdena runt Udden i det här fallet, förblir en plats för alla? Citaten får mer eller mindre tala för sig själv men det är tråkigt hur en del ser på de få obebyggda områden vi har kvar i stan. Sen att det skulle öppna upp för att "alla" skulle kunna bo där är långt ifrån sanning. Här pratar vi dyra lägenheter,dyra hyror och dyra garageplatser för dom som har råd = ett lyxprojekt på bekostnaden av ett kärt område.

Skriv under om ni håller med och värnar om allas Gültzaudden!