Bevara BVC i Rimforsa

I Rimforsa finns Pärlans familjecentral, ett samarbete mellan Kinda kommun, region Östergötland och Svenska kyrkan. På familjecentralen finns BVC och öppna förskolan med babycafé samt Stor och Liten, ett samarbete mellan kyrkan och öppna förskolan. På babycaféet deltar BVC-sköterska vilket ger en ökad trygghet. Positivt med att ha BVC i samma lokaler är att sköterskan finns nära, det ger trygghet, det är lätt att ställa frågor under fikan, eller bara knacka på dörren. Detta har i sin tur lett till mindre telefonsamtal.
Nu har det kommit till kännedom att man inte avser förlänga kontraktet på det rum som BVC finns i nu. Kontraktet upphör augusti 2017, men redan efter årsskiftet ska sköterskan vara allt mer på BVC i Kisa.

Enligt verksamhetschefen på Kisa VC ökar valfriheten att välja bvc-sköterska genom en samlad mottagning i Kisa. Detta är ett mycket svagt argument eftersom valfriheten redan finns i och med vårdvalet. Det finns boende i Brokind som valt Rimforsa just för konceptet och närheten. Verksamhetschefen menar också att man fortfarande ska kunna mäta och väga sitt barn, frågan är bara var eftersom lokalen inte är tillgänglig.

Anledningar till att bevara BVC i Rimforsa är många, bland annat dessa:

- Rimforsa är en inflyttningsort i kommunen.

- En välfungerande verksamhet går förlorad.

- Familjecentralen är ett givet ställe för nyinflyttade att få kontakter med andra barn och föräldrar.

- Resorna ökar och därmed miljöpåverkan. Många bor på landet, och måste åka ännu längre än tidigare. Att åka buss med en nyfödd med tanke på smittor är inget trevligt alternativ.

- I början av ett barns tid är det många och täta besök till BVC. Har barnet dessutom svårt att exempelvis gå upp i vikt blir besöken ännu tätare.

- Det är ett steg bakåt i utvecklingen att lägga ner BVC i Rimforsa. Kinda kommun är en landsbygdskommun och genom att centralisera verksamheten till en ort minskar tillgängligheten.