Bettlöst i dressyren!

Förslag om att tillåta bettlöst i dressyren!

Förslaget går ut på att man ska få tävla på bettlöst i dom lättare dressyr klasserna fram för allt LC och LB.

Vissa ridklubbar arrangerar bettlösa dressyrtävlingar för att dom som bara kan rida på bettlöst ska få komma ut och tävla och visa upp sig. Har sett många som rider sina hästar i bettlöst i dressyren och hästarna är jättefina och går lika bra och oftast bättre med de än när dom har bett. Jag har själv ridit hästar som bara funkat i bettlöst men som inte får tävla då reglerna säger emot.

Jag tänker på dom hästar som får ett bett i munnen bara för att dom ska kunna tävla när betten igentligen inte sitter bra i munnen eller att hästen går runt och tycker att de är oskönt. Dom som ryttare som lagt ner tid, kärlek och pengar på en häst som dom verkligen vill visa upp men som inte kan de, eller att dom stoppar in ett bett i munnen bara för att kunna tävla, eller hästar som blir helt galna/okontrollerbara med ett bett i munnen, men som utan bett är väldigt fina höstar.

Med denna underskrift vill jag uppmana flera klubbar att ha bettlösa tävlingar och kanske att TR kan ändra sina regler så att bettlöst är tillåtet i dom lägre klasserna.