Behandla de som lider av psykos i tid

Enligt socialstyrelsens uppgifter insjuknar 1500–2000 personer i psykos i Sverige varje år. Alla dessa personer har närstående som indirekt också drabbas av sjukdomen.  Att ha en närstående som är psykiskt sjuk och har tappat greppet om verkligheten är väldigt svårt att hantera. För att inte tala om den sjukes egna upplevelser.

I Sverige får en psykotisk person i princip ingen hjälp så länge den inte söker vård på eget bevåg.  En stor del av att vara psykotisk innefattar avsaknad av sjukdomsinsikt samt att hålla fast vid vanföreställningar trots all motbevisning. Därför är en psykotisk person obenägen att söka vård. För att någon skall tvingas till vård krävs det i regel att denne utgör en tydlig fara för sig själv eller för andra. Skall det behöva gå så långt?

Denna lag skyddar varken den sjuke eller personer i dess omgivning. Den skyddar sjukdomen men inte personen bakom. Den ligger till grund för att tusentals personer mår dåligt, tvingar närstående att vara åskådare till en eskalerande psykos och gör att den sjuke förblir sjuk.

Behandling av psykos minskar risken för nya psykoser i framtiden. Resultatet av en långdragen obehandlad psykos är motsatsen. Det är alltså viktigt att personen får hjälp i tid.

Jag skriver detta för att jag vill att lagen förändras, om en psykiatriker anser att en person är psykotisk bör denne tvingas till hjälp innan situationen eskalerat och psykosen blir så allvarlig att personen blir en fara för sig själv eller dess omgivning.

Skriv på här för att stödja en förändring av Lagen om psykiatrisk tvångsvård (LPT) så att de som insjuknat i psykos kan få hjälp i tid.

Madeleine de Sá Gustafsson    Kontakta namninsamlingens skapare