Behåll Tim Bergström som svensklärare

Att Tim Bergström är den roligaste läraren på hela Nolaskolan tror jag ingen missat. Att vara en rolig lärare kanske inte är extremt svårt men det finns ingen som gör det på de sättet Tim gör. Tim gör ALLA lektioner roliga och intressanta, till och med när han går igenom satsdelar och grammatik, något som många elever annars bara upplever ointressant och långtråkigt.

Nu under corona har många av eleverna haft distansstudier, något som gjort oss ganska omotiverade till lektioner. Man gör bara det man måste - om inte mindre. Lektioner har känts jobbiga när vi hellre suttit i soffan och kollat på TV hela dagarna. Som ett undantag har varje svenskalektion varit något vi elever till Tim sett fram emot under dessa distansstudier. Detta eftersom Tim skapat en gemenskap med klasserna han haft och vi elever har känt och känner verkligen att han ansträngt sig och brytt sig om varje enskild elevs resultat. Tim har ett eget, alldeles särskilt och extraordinärt sätt att lära ut på vilket bara i och med detta gjort att många elever höjt sitt betyg ämnen han undervisat i sedan han blev vår lärare. Allt detta eftersom hans unika sätt att lära ut givit oss mer motivation och inspiration kring ämnet vilket gjort att vi elever velat tyckt det blivit roligt att lära sig och sitta på lektionerna.

Att ni vill byta ut Tim mot en eller flera andra lärare känns för oss elever helt orimligt då han är favoritläraren hos alla sina elever.

Ni som sitter i ledningen kanske förstår att många ungdomar idag inte är jätteintresserade av litteraturhistoria, grammatik och utredande uppsatser. Ändå lyckas Tim undervisa om dessa saker på ett roligt och inspirerande sätt. Så roligt att vi i klassen NA2A till och med skrivit en dikt till honom (och tro oss - elever som skriver dikter till sina lärare är sällsynt). Dikten lyder: Ni som sitter i ledningen kanske förstår att många av oss ungdomar idag inte är jätteintresserade av litteraturhistoria, grammatik och utredande uppsatser. Ändå lyckas Tim undervisa om dessa saker på ett roligt och inspirerande sätt. Så roligt att vi i klassen NA2A till och med skrivit en dikt till honom (och tro oss - elever som skriver dikter till sina lärare är sällsynt). Dikten lyder:

"Tim, en lärare som dig är man tacksam att få ha,
men vad är det som gör dig så sagolikt bra?

En del av hemligheten är ditt omtänksamma sätt
och lär man ut som du blir det svåra ganska lätt.

Även när du rev ner våran rullgardin,
svarade du med ett välbekant flin.

Det har aldrig funnits någon hejd för din fantasi,
att sakna dig blir svårt att låta bli.

Du färgar gruppens stämning med din glada energi,
du bidrar till en gemenskap - en känsla av ett ”vi”.

Vi vill att du ska veta att vi tycker du är bäst, så; här är ett stort varmt tack till dess vi ses härnäst."

Jag hoppas innerligt att vi genom denna text förklarat hur mycket Tim betytt för både vi i klass NA2A men också alla andra klasser som han haft. Om inte - kolla på alla namn som skrivit under och försök förstå att om Tim försvinner som vår svensklärare kommer det vara en stor bedrövelse för alla klasser som då tappar sin favoritlärare. Motivationen som Tim medför kommer dessutom mest troligt försvinna, då ingen undervisar så bra som han gör.

Snälla ta ert betvivelaktiga beslut under övervägande och inse att det är för alla elevers bästa att behålla Tim Bergström som svensklärare på Nolaskolan.