Barnen i Torslanda ska ha rätt till skolplacering med barnens bästa i beaktning!

Vi kräver att Grundskolenämnden i Göteborg omgående uppdrar åt Grundskoleförvaltningen att utan dröjsmål ändra de beslut om skolplacering som innebär att:

1) De barn som bor i Tumlehed som kommit in på Hjuvik trots att alla vänner kommit in på Nolered och Torslanda. Detta på grund av att det fågelvägen är närme.

2) De fåtal barn i området Älvegården, vissa som enda barn från sin respektive förskola, som till förskoleklass har blivit placerade i andra skolor (på Lillebyn, Lilla Trulsegården och på Torslandaskolan) än Nya Älvegården som är byggd för barnen i området. Detta trots att skolan både har utrymme och vilja att ta emot barnen.

3) De barn som idag går på Skutehagen F-3 och som ej fått önskad placering på Skutehagen 4-6 och som istället fått placering på Torslandaskolan.

Anledningen är att ovan beslut om skolplacering strider mot Barnkonventionen, Skollagen, Kommunens egna riktlinjer för skolval samt yttranden från Skolväsendets överklagande nämnd. Vi kräver att barnet i punkt 1) placeras på Nolered eller Torslanda  och att barnen i punkt 2) placeras på Älvegården samt att barnen i punkt 3) placeras på Skutehagen.

Alla barn ska ha rätt till en skolplacering med barnens bästa i beaktning och inte baserat på underskott, besparingar och avstånd mätt i fågelväg.

Genom att underteckna godkänner jag att Anna Ropel lämnar över informationen som jag tillhandahåller i det här formuläret till dem som bestämmer i frågan.