Bort med Plastgräset - 2018

Fotboll spelas bäst på naturgräs!

Vi är många som älskar Allsvenskan - kanske fler i år än någonsin. Vi brinner för olika lag, olika spelare och olika fotbollsrelaterade ämnen. Men många supportrar är eniga – allsvensk herrfotboll ska äga rum på naturgräs.

I år spelar nio av sexton allsvenska lag på konstgräs. Det innebär att mer än hälften av alla lag spelar på ett underlag, där fotboll enligt tradition inte ska äga rum. Hur hade det sett ut om samtliga innebandylag spelade på is? Det hade blivit en annan idrott, lite som vardagen för lagen i Allsvenskan.

Det är knappast en teori att plastfotboll skiljer sig från naturgräsfotboll. Det är sanning. Plast leder till att den genuina läderkulan rullar fortare, bidrar till färre närkamper och resulterar i att svenska fotbollsspelare lär sig att spela på ett underlag som används i minimal grad i övriga världen.

Konstgräs är ett träningsredskap. Det underlättar för svenska lag under vinterhalvåret. Det är naturligt. Plast kan vara bra för att spelare ska lära sig att spela en snabb och intensiv fotboll. Det kan underlätta för många spelare, men det ska inte ersätta gräs på allsvenska arenor.

Naturgräs kostar. Det är ingen nyhet. Men det gör nya arenor också? Varför fattar svenska fotbollsförbundet beslut om krav gällande övriga delar av arenan, men inte beslut om gräset? Det är ju där bollen är i rullning. Vi i Genuin Läderkula anser att det är helt oförståeligt.

Vi vill från och med 2018 känna doften av genuint nyklippt gräs på alla allsvenska fotbollsarenor. V vill se allsvenska lag spela fotboll på ett underlag som fotbollslag ute i Europa använder. Vi vill se svenska fotbollsförbundet ta beslut om att allsvensk fotboll ska bli på riktigt.

Gör svensk fotboll en tjänst - skriv under på namnlistan - ställ krav på svenska fotbollsförbundet.

Må gott, Podcasten Genuin Läderkula
Ludwig Billengren