Återuppta Fältarbetsgruppen Östersund

2011 beslutades det om att fältarbetsgruppen "fältis" i Östersund ska läggas ner.

Bakgrunden är att socialnämnden ska spara åtta miljoner kronor. Det är ett tjänstemannaförslag som ligger till grund för beslutet. Då arbetade fyra personer i fältarbetsgruppen. Två personer som arbetar där tas bort medan två andra flyttas till andra delar inom socialtjänsten. Det ska resultera i en besparing på en miljon kronor.

Nu är det April 2014 och det är dags att vi sätter ned foten på riktigt.

Dom skulle spara 1miljon kronor!

Men har ni en aning om vad det kostar Östersunds kommun och skattebetalar att ha tex 1 ungdom på behandlingshem per år?

Vi tar mig som exempel och det kostade 1,8miljoner kronor per år att ha mig på behandlingshem, och då va jag där i 6½ år!

Men man ser tydligt hur Östersund löser detta, dom skickar iväg ungdomar i 2-3månader 7-8mil utanför Östersund och tror att det ska lösa problemet.

Nej det gör det absolut inte, 7 av 10 kommer tillbaka till Östersund och 1vecka senare är dom tillbaka i gamla spår igen.

Och det löser ingenting, förutom att dom sjunker längre ner i skiten.

"Fältis" fanns där ute på ungdomarnas plan, och dom va omtyckt av alla, än idag kommer frågan från ungdomarna * vart är fältis? *

Om fältis hade funnits kvar i Östersund så hade allt färre hamnat i kriminalitet och missbruk!

Så nu är det dags att vi alla tillsammans hjälps åt i hoppet om att kunna få fältarbetsgruppen tillbaka.

Skriv under och dela vidare.

Medborgare som varit på djupt vatten!